Hvis man kender sin krop og har det godt med den, har man det typisk også godt og trives med sig selv og med andre. Med den viden i baghovedet har forskere ved Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet startet et projekt i folkeskolen, hvor bevægelse og idræt bliver anvendt til at øge børn og unges motivation for og glæde ved bevægelse, da det altså kan være med til at styrke deres fysiske selvopfattelse og generelle trivsel.
Kendetegnende for projektet er, at det tager udgangspunkt i 'skolens dagligdag' – med fokus på at projektet, der løber frem til 2017, munder ud i forslag til indsatser og aktiviteter, der kan implementeres på mange af landet folkeskoler.
Ligeledes er projektet kendetegnet ved, at det har særligt fokus på såkaldte idræts-usikre skoleelever - altså elever, som er søgende på, hvad de kan med deres krop og i forhold til bevægelse.
Projektet skal fremme børn og unges trivsel
Til efteråret går projektets pilotfase i gang, og i skoleåret 2015/16 gennemføres en større undersøgelsesfase, der involverer cirka 30 skoler fra forskellige steder i landet.
»Der er al mulig grund til at tro, at der ikke er blevet færre børn og unge, som er usikre på deres krop, så det er dejligt, at vi nu får mulighed for at blive klogere på, hvordan vi får endnu flere fra den yngre generation i trivsel med og gennem bevægelse«, siger Thomas Skovgaard.
Projektet gennemføres med en bevilling fra en pulje hos Trygfonden. Fælles for alle projekterne i puljen er, at de skal være med til at fremme børn og unges trivsel i daginstitutioner, i skoler eller på anbringelsesinstitutioner.