Hvordan får man længere og tykkere hår?
Der findes ingen mirakelkure, men du får her 7 konkrete råd til at forebygge slidt og usundt hår.

Vært på Skønhedslaboratoriet, Cecilia Demant, punkterer i denne video mange af de myter, der findes om, hvordan man får langt og smukt hår. (Video: Tjek)

Mange drømmer om at få langt, fyldigt og stærkt hår som Rapunzel, men det kan have lange udsigter, hvis man ikke er genetisk disponeret for det.

Nettets mange mirakelkure til længere og tykkere hår har i hvert fald ikke videnskabeligt belæg for at virke.

Til gengæld kan man pleje sit hår og leve sundt, så håret har bedst mulige forudsætninger for at holde sig pænt.

Det fortæller Cecilia Demant, vært på Skønhedslaboratoriet, som er en serie på Videnskab.dk’s YouTube-kanal Tjek, i denne video.

Du kan blive klogere på, hvordan håret vokser og opfører sig, i bunden af artiklen.

Sundhed på YouTube

Tjek er Videnskab.dk's YouTube-kanal om sundhed og videnskab.

Formålet med kanalen er at bringe forskningsbaseret viden ud til danske unge. 

Kanalen er en del af et større projekt, YouKnowHow, som er støttet af Nordea-fonden.

LÆS OGSÅ: Hvor ofte skal man vaske hår?

Glem Hair Gummies, hårserum og Silica

Et af de produkter, der lover dig hår som en Disney-prinsesse, er ‘hair gummies’ - en slags vitaminpille, der indeholder vitaminer og mineraler som zink og b-vitamin.

Problemet med ‘hair gummies’ er, at kroppen kun kan optage en vis mængde vitaminer, så man skal være i vitaminunderskud til at starte med, hvis man skal gøre sig nogle forhåbninger om, at det skulle virke.

Langt de fleste af os er ikke vitaminunderskud, hvis bare vi får en nogenlunde varieret, normal og sund kost, og derfor anbefaler de forskere, som Skønhedslaboratoriet har talt med, altså ikke ‘hair gummies’.

Et andet produkt, der ofte anbefales på nettet, er hårserum, som er en slags væske, man skal massere ud i hovedbunden.

Hårserum indeholder ofte ingredienser som panthenol, hvedekimolie, hvedeprotein og menthol, og ideen er, at det øger blodtilførslen til væv i hovedbunden for at stimulere væksten i vævet.

Der er intet, der ifølge forskerne peger på, at blodtilførslen hjælper hårvæksten, så det kan de heller ikke anbefale.

Silica er et tredje præparat, som mange tyer til i jagten på en lang og fyldig manke, men heller ikke her er forskerne begejstrede.

Silica er et bjergmineral, der typisk også anbefales til at styrke neglene og altså i nogle tilfælde håret  men intet tyder på, at silica overhovedet kan optages i kroppen.

LÆS OGSÅ: Hårfarve påvirker hele kroppen

Nogle ting virker – men det er begrænset og besværligt

Der er altså ikke den store grund til at tømme hylderne i den lokale Matas eller på apoteket for produkter, der skulle give længere og tykkere hår – i hvert fald ikke, hvis man vil have videnskabelig belæg for produkternes virkning.

Der er dog nogle produkter, der har en dokumenteret effekt på hårvæksten, selvom den er meget begrænset.

Bimatoprost, som er en ingrediens, der findes i øjenvippeserum, har eksempelvis en effekt på hårvæksten, men det virker bare ikke på hovedhår.

Et andet stof er minoxidil, der findes som lotionform, og det virker også på hårvæksten. Det samme gør finasterid, der findes i en receptpligt pilleform.

Men – og det er et ret stort ‘men’ – stofferne har ingen langvarige effekter og virker kun i den periode, hvor man bruger dem.

Det vil sige, at du ville skulle smøre hele hovedbunden ind i lotion eller tage receptpligtige piller to gange dagligt resten af livet, hvis dit hår skal plukke frugterne af disse stoffer.

Summa summarum er altså, at vidundermidlet til langt og smukt hår ikke findes – ikke endnu i hvert fald.

LÆS OGSÅ: Vi sætter håret for at få sex og status

7 råd til at holde håret sundt

Man kan dog gøre meget for at passe på håret. Håret er som udgangspunkt dødt, når det er vokset ud, men dermed betyder det ikke, at det er overflødigt at passe på det.

Vi kan se håret lidt som en trøje, man går med hver eneste dag:

Man kan ikke gøre meget for at forbedre de skader, der allerede er sket, men man kan til gengæld gøre meget for ikke at få skaderne i første omgang.

Her er 7 gode råd til at passe på håret:

  1. Vask ikke håret for tit - gerne omkring 2 gange ugentligt.
  2. Brug gerne en mild shampoo, der kan genkendes på, at den ikke har for høje koncentrationer af kradse ingredienser. Her findes den laveste koncentration i babyshampoo.
  3. Brug balsam efter hårvask for at tilføre håret fugt, men skyl grundigt efter med vand for ikke at irritere hovedbunden.
  4. Skær ned på varmestyling med føntørrer, glattejern eller krøllejern, fordi det slider på håret.
  5. Hårfarve ændrer hårets kemiske struktur og gør det mere skrøbeligt og udsat for at knække – derfor anbefaler forskerne, at du slet ikke farver hår, hvis du vil passe mest muligt på det.
  6. Sæt ikke håret for stramt op, og sov med udslået hår, fordi elastikker og spænder også slider på håret.
  7. Lev sundt, få din søvn, spis varieret, og hold igen med alkohol og cigaretter for at undgå at slide på kroppens funktioner og dermed også hårproduktionen.

LÆS OGSÅ: Gluten kan reparere hår - måske

Viden fra forskere og fagfolk

Se hele videoen, og få flere råd til, hvordan du giver dit hår de bedste betingelser for at holde sig sundt.

Informationerne i videoen bygger på solid faglig viden, som Tjek har fået fra følgende forskere:

  • Jørgen Serup, overlæge, professor, dr. med. ved Dermatologisk Afdeling, Bispebjerg Hospital
  • Gregor Jemec, klinisk professor, Institut for Klinisk Medicin, overlæge ved Dermatologisk afdeling, Roskilde Amts Sygehus

LÆS OGSÅ: Det kan være farligt at få glattet hår

LÆS OGSÅ: Hvorfor skifter mine børn hårfarve?

Hvordan vokser hår?

Hårets livscyklus består af en vækstfase og en hvilefase:

  • I vækstfasen vokser håret.
  • I hvilefasen afstødes det, hvorefter en ny vækstfase begynder.

Håret dannes i hudens porer, hvor der ligger en hårsæk, som producerer proteinet keratin.

Keratinet dør næsten med det samme, men så dannes der nyt keratin, som skaber en lang kæde af keratin. Denne kæde af keratin er dit hår.

Håret falder af i hvilefasen

Hårsækkene går også automatisk ind i en hvilefase, og når det sker, falder dit hår af.

Hvilefasens varighed er meget individuel, men en typisk hvilefase varer cirka 3 måneder. Herefter producerer hårsækken nyt hår igen.

Hvilefaserne er heldigvis også forskudt, så man ikke taber alt sit hår på samme tid.

Gener afgør, hvor langt dit hår kan blive

Det er meget individuelt, hvor langt éns hår kan blive, og hvor hurtigt det vokser. Det afhænger af, hvor længe vækstfaser, man er født med.

Hovedhårets vækstfase varer mellem 3-5 år, afhængigt af dine gener.

Håret vokser dermed i gennemsnit med 0,35 millimeter per dag, hvilket svarer til 13 centimeter årligt.

Med en vækstfase på 3 år kan håret altså blive 39 centimeter langt, mens det kan blive 65 centimeter langt med en vækstfase på 5 år.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om det nye krater på Mars, som er foreviget i nedenstående foto.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed. Kanalen henvender sig til unge, som bruger YouTube til at hente inspiration og viden om sundhed.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.