Hvem bor i dine lunger?
Så kom artiklen endeligt ud hen over jul og nytår. Kan det være at hvis vi ikke får de rigtige bakterier i lungerne igennem vores første baby år at vi så har større risiko for sygdom? Kan det være at helt almindelige ufarlige bakterier i vores lunger er med til at holde lungerne sunde og fri for Astma og lignende? Og hvis det er problemet, vil det så være muligt at bruge yoghurt-bakterier (pro-biotika) til at støtte den sunde udvikling i lungerne?

Den præcise årsag er måske identificeret. (Foto: Shutterstock)

Vores helt nye artikel handler om udfordringen ved at kigge på bakterier i lungerne hos vores mest brugte forsøgsdyr (mus), når det gælder modeller for udvikling af lungesygdomme som astma. Det er lykkedes os at vise hvordan man bedst kan kigge på de bakterier som vi ellers har meget svært ved at få til at gro i laboratoriet.

Bakterierne i vores lunger er formodentligt meget få og med meget særlige vækstbetingelser. Så derfor har vi kigget på hvad for noget bakterie-DNA man kan finde i lungerne hos vores dyr.

Vi har været nødt til at bruge dyr, da det er svært at få lunge prøver fra mennesker. Man kan godt føre et rør ned i lungerne på mennesker og skylle lungen meget lokalt med væske og bagefter studere bakterie-DNAet i væsken. Men modellen har mange fordele, da musene spiser ens, er genetiskt ens, er lige gamle.

Desuden kan vi skylle hele lungen efter aflivning uden at få bakterier med fra deres næse eller mund. Der findes nogle få artikler som har kigget på 'syge lunger' fra COPD eller HIV patienter mm. Og her er det anerkendt at man finder bakterier i forbindelse med sygdom.

Lungerne opfattes som sterile

Det er stadigvæk kontroversielt at sige at raske mennesker har en 'lunge bakterie flora' lidt ligesom man ved at mennesker har en hud, tarm og en vaginal-flora som har betydning for udviklingen at mange sygdomme som fx kræft og diabetes. Traditionelt har lægerne opfattet lungerne som sterile og alle bakterier i lungen skulle opfattes som en infektion, som skulle slås ned med antibiotika.

Men det bliver mere og mere klart at vores høje forbrug af antibiotika og konserveringsmidler har en negativ indvirken på vores 'gode bakterier' og mangle på disse kan føre til fx allergi og astma.

Konklusionerne fra artikel er at: Mus i hvert fald har bakterier i deres lunger. At musenes bakterier er nogle vi kender fra luftvejene og at de ser nogenlunde ens ud fra mus til mus. Desuden er der stor forskel på hvad vi finder i musenes afføring og hvad vi finder i deres lunger og vagina.

Det er meget muligt at menneskers tarmflora har størst betydning for vores sundhed. I tarmen er der MANGE flere bakterier og der er større omsætning alene pga. at vi fodrer vores tarmflora dagligt med en masse forskellige næringsstoffer som skifter fra dag til dag med kosten. Og astma forskningen i dyrmodeller har da også gentagne gange vist at tarmfloraen kunne have betydning for udviklingen af allergi og astma.

Astma kan skyldes lokal betændelse i lungevævet

Med vores nye resultater åbnes der op for muligheden at det måske i virkeligheden er bakteriene i lungerne som kan have betydning for sygdomme som astma som bla er lokal betændelse i lungevævet. Det kan også være at lungernes flora er helt underlagt hvad der foregår i tarmen, det ved vi simpelthen ikke endnu.

Til sidst vil jeg lige nævne en artikel som er kommet ud fornyeligt fra en australsk gruppe, som undersøger sammenhængen imellem Vitamin D og udviklingen af allergi og astma. De har for sjov kigget på mængden af bakterie DNA i lungerne på deres mus, dog uden at kunne sige noget om hvilke bakterier de havde med at gøre.

Deres artikel viser at de han-mus som ikke har vitamin D til rådighed, reagerer mere på astma og allergi OG har en 4 gange større mængede bakterie DNA i deres lunger end de tilsvarende kontroller eller hun-mus. Desuden forsvinder denne effekt og bakterierne hvis han-musene igen får Vitamin D. Jeg tror det er første gang nogen publicerer sådan en effekt.

Jeg har startet et samarbejde med denne australske gruppe, og vi får se i 2014, hvad det bærer med sig…