Højt gear eller masser af pedalomdrejninger? Hør, hvad forskningen og praksis viser
Det er meget individuelt, hvor mange omgange cykelryttere træder i deres pedaler. Pedalfrekvensen, som det hedder, afhænger i høj grad af kroppens indre 'rytmeboks'.

Bjarne Riis kørte på den store klinge, Lance Armstrong på den lille. Men hvad gør Froome? Og hvilken fordel kan der være ved den enkelte stil? Se med og få Chris Anker Sørensens bud. (Foto: Shutterstock)

Når du cykler, tænker du sikkert ikke specielt over, hvilken pedalfrekvens du cykler med – dvs., hvor hurtigt du drejer pedalerne rundt.

Det gælder formentligt især, når du cykler intensivt. I dén situation har du sikkert nok af andre væsentlige input at fokusere på – som for eksempel hvor anstrengende det føles.

Derfor er det oplagt at tænke, at pedalfrekvensen er et resultat af en motorisk kontrol, som i høj grad er automatiseret - altså, at du ikke tænker grundigt over det, men gør, som det føles naturligt for din krop.

Nyere forskning peger da også på, at den selvvalgte pedalfrekvens kan være meget påvirket af output fra såkaldte centrale mønstergeneratorer i rygmarven.  

Disse mønstergeneratorer – eller rytmebokse om du vil – består af neurale netværk af nerveceller, og de kan generere rytmiske bevægelser. De centrale mønstergeneratorer fungerer i et samspil med sensorisk feedback samt input fra hjernen.

ForskerZonen

Denne artikel er en del af ForskerZonen, hvor forskerne selv kommer direkte til orde og skriver om deres forskning.

ForskerZonen er støttet af Lundbeckfonden.

Bjarne Riis var kendt for at køre på ’den store klinge’ og havde dermed en lav pedalfrekvens, mens eksempelvis Lance Armstrong og Chris Froome henholdsvis kørte og kører med en meget høj pedalfrekvens.

Én stil er ifølge rytterne bedre til at få syren ud af benene end andre. Men hvilken? Se med ovenfor og få svaret fra Chris Anker Sørensen. 

Etapeprofil - 7. etape

7 etape tour de france

Dagens etape er en flad etape på 231 km, der kører fra Fougères til Chartres. Her er der en god chance for, at det ender med en massespurt. (Illustration: letour.fr)

Følg med i Touren hver dag på ForskerZonen

ForskerZonen er gået i Tour de France-mode. Hver dag under Touren, også på hviledage, går vi til angreb på et vigtigt element i Touren. Det kan være kondital, aerodynamik, siddesår, restitution, watt-produktion, mental træning og meget, meget mere.

Ernst Albin Hansen er lektor og idrætsforsker ved Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på Aalborg Universitet og skriver hver dag en kort artikel, hvor han går i kødet på videnskaben bag, hvordan man kommer først i mål.

I de daglige videoer stiller han, på baggrund af sin egen tekst, et spørgsmål til cykelrytter og TV 2’s cykelekspert Chris Anker Sørensen, som besvarer spørgsmålet ud fra sin praktiske erfaring. Se og læs med her: 

Etape 1: Er det altid de stærkeste ben, der vinder massespurten?

Etape 2: Hvordan nedtrapper rytterne træningen forud for Tour de France?

Etape 3: Derfor cykler man hurtigere i hold end alene

Etape 4: Sådan sidder cykelryttere bedst i sadlen

Etape 5: Tour-rytternes kondital er dobbelt så høje som en kontorarbejders

Etape 6: »Bedøvet af smerte efter 20 minutter«: Undgå siddesår med creme og den rigtige sadel

Etape 7: Højt gear eller masser af pedalomdrejninger? Hør, hvad forskningen og praksis viser

Etape 8: Sådan får du det optimale antal pedalomdrejninger på cyklen

Etape 9: Hvad er forskellen på landevej og bjerge for en cykelrytter?

1. hviledag: Ingen ved, hvor intensiv cykeltræning bør være

Etape 10: Gearing: Hvor stor modstand gør din cykel mod acceleration?

Etape 11: Fortidens ryttere holdt sig i form med mange løb – nutidens rammer formen i nogle få

Etape 12: Aerodynamik: Cykelrytterens kamp mod luften

Etape 13: Et effektivt psykologisk redskab på etapen: Tal til dig selv

Etape 14: Periodiseringen af cykeltræningen gør rytterne i topform til Touren

Etape 15: Giver cykling prostatakræft?

2. hviledag: Restitution er alfa og omega for en cykelrytter – men vi ved ikke meget om det

Etape 16: Cykelryttere bør styrketræne

Etape 17: Cykelryttere skal lade videnskaben vælge menuen under etapen

Etape 18: Træd i pedalerne som du plejer – teknikken betyder ikke noget særligt

Etape 19: Hvordan varmer en cykelrytter op?

Etape 20: Fyr ikke alle kræfterne af fra starten i en enkeltstart – vælg en god pacingstrategi i stedet

Etape 21: Du skal være ekstremt udholdende for at gennemføre Tour de France

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.