Hidtil største afsløring af generne bag Alzheimer
alzheimers

En ny kortlægning af generne bag Alzheimers kan være godt nyt for forståelse af sygdommen. (Foto: Shutterstock)

06 april 2022

I et nyt internationalt forskningsprojekt er det lykkedes at identificere 75 områder i generne, der har betydning for Alzheimer.

Det skriver Rigshospitalet om det nye studie, der er publiceret i tidsskriftet Nature Genetics.

I studiet, hvor man har identificeret dobbelt så mange områder i generne, end hvad der hidtil har været kendt, finder forskerne blandt andet, at problemer i immunforsvaret er en væsentlig risikofaktor.

Hertil påvises det for første gang, at en bestemt signalvej mellem celler også er på spil, når man rammes af Alzheimer, mens man også har identificeret en bestemt type immunceller, der er på spil og fungerer som ‘affaldsopsamlere’, skriver Rigshospitalet.

Også to velkendte processer bekræftes; at stoffet amyloid-beta peptid ophobes, og at der sker ændringer af et protein kaldet Tau-protein i hjernen.

Fra dansk side af har professor og overlæge Ruth Frikke-Schmidt og kollegaer fra Rigshospitalet og Herlev-Gentofte Hospital bidraget med 10.000 genundersøgelser og statistiske analyser.

»Med de nye genetiske fund har vi nu mulighed for at optimere denne risikoscore (for demens, red.) og udvikle en fælles europæisk demens score, der kan udpege de personer, som er i særlig høj risiko, og som vil have allerstørst fordel af at blive tilbudt tidlig forebyggelse,« siger Ruth Frikke-Schmidt, ifølge Rigshospitalet.

rf