Håndtørrere spreder bakterier i stor stil
Ifølge britiske forskere er der 27 gange flere bakterier i luften omkring håndtørrere end ved brug af papir. Bakterierne hænger i luften omkring håndtørreren i op til 15 minutter, efter man har tørret hænder.

Håndtørrere som denne spreder bakterier i stor stil, viser et britisk studie. (Foto: Shutterstock)

Håndtørrere, som ofte kan findes på offentlige toiletter, tørrer ikke alene hænderne, når de blæser. De spreder også potentielt sundhedsskadelige bakterier i luften.

Ifølge et nyt studie fra Leeds University i England er der 27 gange flere bakterier i luften omkring en håndtørrer end ved brug af papir.

Forskerne tog nogle luftprøver på henholdsvis en og to meters afstand fra håndtørrerne, og her registrerede de mælkesyrebakterier. Disse bakterier er ikke sundhedsskadelige, men hvis de spredes ved lufttørring, kunne noget tyde på, at andre knap så behagelige bakterier også kan spredes på samme måde.

Der var stadig bakterier i luften omkring håndtørreren i 15 minutter, efter testpersonerne havde tørret hænder.

Du spreder måske bakterier uden at vide det

Mark Wilcox, professor ved School of Medicine og leder af forskningsteamet, påpeger, at de nye opdagelser giver en indsigt i, hvordan bakterier spredes, og hvor stor faren er for at blive syg.

»Næste gang du tørrer dine hænder i en håndtørrer på et offentligt toilet, spreder du måske bakterier uden at vide det,« siger Mark Wilcox i en pressemeddelelse.

Forskerne smurte 60 testpersoners hænder ind i mælkesyrebakterier. Derefter tog de 120 stikprøver i luften omkring håndtørrerne

Derudover undersøgte de spredningen af dråber ved separate tests, hvor forsøgspersonernes hænder var dækket af maling.

Det viste sig her, at spredningen af dråber var værst ved brug af håndtørrere frem for papir.

Meget modstridende resultater

Nina Kristine Sorknes, seniorrådgiver ved Norsk folkesundhedsinstitut, fortæller forskning.no, at der ikke findes et entydigt svar på, hvilket tørrealternativ der er bedst.

Nogle studier viser, at effekten er bedre med håndklædepapir end med håndtørrere, mens andre viser det modsatte resultat.

Der hænger håndtørrere på langt de fleste offentlige toiletter - formentlig fordi de kræver mindre manuel vedligeholdelse end papirholderne, der ofte skal fyldes. Men sundhedsmæssigt er papir at foretrække, siger professor. (Foto: Colourbox)

Et andet studie, også fra Storbritannien, viser, at papir fjerner bakterierne bedst. Her var der kun halvt så mange bakterier på hænderne efterfølgende, når man sammenlignede med slet ikke at tørre hænderne i det hele taget.

Håndtørrere er uegnede i sundhedsvæsnet

De britiske forskere i det nye studie mener, at håndtørrere er uegnede til brug i sundhedsvæsenet. Der bør man først og fremmest desinficere hænderne.

Nina Kristine Sorknes påpeger, at sundhedstjenesten anbefaler papir frem for håndtørrere, fordi det tager for lang tid at tørre hænderne, og fordi den kraftige luftstrøm kan blæse støv rundt, som også kan indeholde sygdomsfremkaldende mikroorganismer.

»I sundhedssektoren er det godt nok med håndpapir, så der anbefaler jeg ikke håndtørremaskinerne. Jeg vil anbefale engangspapir af god kvalitet. Hvis vi skal have folk til at vaske og tørre hænderne ordentligt, må der være ordentlig adgang til sæbe og håndpapirer,« siger Sorknes til forskning.no.

Vi er ikke gode nok til at vaske hænder

Seniorrådgiveren er ikke overrasket over, at håndtørrere kan sprede bakterier.

»De blæser temmelig kraftigt på hænderne. Alt afhængigt af om hænderne er rengjort tilstrækkeligt, kan man forestille sig, at sygdomsfremkaldende mikroorganismer kan spredes på samme måde, som det engelske studie viser,« siger Nina Kristine Sorknes.

»Desværre ved vi, at hænder ikke bliver rengjort ordentligt, enten fordi man ikke bruger nok sæbe, eller fordi man ikke giver sig nok tid til det. Men de fleste bakterier og mikroorganismer er ikke farlige.«

Ifølge Nina Kristine Sorknes er det også vigtigt med rengøring og vedligeholdelse af  håndtørrerne.

Hun henviser til retningslinjerne fra Verdenssundhedsorganisationen WHO, som slår fast, at det kræver mere tid at tørre hænderne med en håndtørrer. De påpeger også, at håndtørrerne spreder aerosoler, partikler der kan indeholde sygdomsfremkaldende mikroorganismer.

Nina Kristine Sorknes efterlyser derfor mere dokumentation på den effekt, der blev vist i det britiske forsøg.

Overlæge: Det er bedst at bruge papir

Bjørg Marit Andersen, som er professor og tidligere overlæge for smitteværn ved Oslo Universitetssygehus, siger, at man godt kender til spredningen af mikrober fra håndtørrere.

Nina Kristine Sorknes, Norsk folkesundhedsinstitut

Hun mener også, at det er bedst at bruge papir.

»Man bør foretrække toiletter, hvor der er engangshåndklæder. Jeg ved ikke, om der er nogle norske sygehuse, der har håndtørrere. Hygiejnerådgivere har arbejdet meget på at undervise i ordentlig håndhygiejne og særligt på steder, hvor der er en stor smitterisiko,« siger Bjørg Marit Andersen til forskning.no.

Hun vil anbefale, at alle offentlige institutioner, restauranter og hoteller bruger engangspapir, og fortæller, at man stort set bruger papir sådanne steder.

Hun tilføjer, at der virkelig skal meget til, før man bliver smittet af mikroberne på offentlige toiletter.

Gode råd behøver ikke at være dyre

Rigtig mange af os sløser med håndvasken. Seniorrådgiver Nina Kristine Sorknes fortæller, at god håndhygiejne kan forebygge sygdomme som diarré og omgangssyge.

»Du må sørge for at have tilstrækkeligt med sæbe, gerne to til tre milliliter. Så skal du vaske hænderne grundigt i 30 til 40 sekunder. Spritten ved hånddesinfektion dræber umiddelbart bakterierne på hænderne på 20 til 30 sekunder. Håndspritten indeholder også glycerol, og det er et godt alternativ til håndhygiejne om vinteren,« siger hun.

»Efter et toiletbesøg bør du primært gå efter at vaske hænder.«

Nina Kristine Sorknes understreger, at man skal vælge enten håndvask eller desinfektion af hænderne, og altså ikke begge dele.

Bjørg Marit Andersen har også et råd til god hygiejne.

»Papiret gør to nyttige ting. Man begrænser spredningen af mikrober i luften, samtidig med at man kan bruge papiret til at slukke for vandhanen, så man undgår at forurene hænderne igen,« siger hun.