Graviditet kan styrke idrætskarrieren
Moderskab kan give kvindelige idrætsudøvere fysiske fortrin, tyder et studie på. Triatleten Kari Flottorp Lingsom bekræfter, at hendes form blev bedre, efter hun fik et barn.
Svømning graviditet bedre form

Der er ingen grund til at lægge idrætskarrieren på hylden, bare fordi man bliver gravid. Et nyt studie tyder på, at kvinder får bedre fysisk kapacitet under og efter et svangerskab. Triatleten på billedet, Kari Flottrup Lingsom, er helt enig. (Foto: Privat)

Der er ingen grund til at lægge idrætskarrieren på hylden, bare fordi man bliver gravid. Et nyt studie tyder på, at kvinder får bedre fysisk kapacitet under og efter et svangerskab. Triatleten på billedet, Kari Flottrup Lingsom, er helt enig. (Foto: Privat)

Ifølge et nyt studie kan det godt betale sig at blive gravid, hvis man vil fremme sin sportskarriere – for faktisk giver det én en fordel. 

Årsagen skal findes i de fysiologiske ændringer, som sker i løbet af graviditeten.

Under en graviditet stiger iltindholdet i blodet og mængden af blod, som hjertet pumper ud i kroppen, lyder det fra Dagens Næringsliv, der er den fjerde største landsdækkende avis i Norge.

LÆS OGSÅ: Hård motion kan udsætte graviditet

»Det ser ikke ud til, at kvinder kommer i dårligere form af en graviditet, måske faktisk lidt bedre,« udtaler Kari Bø, som er rektor og professor ved Norges Idrætshøjskloe til Dagens Næringsliv. 

Hun har ledet et litteraturstudie om emnet i fire dele for Den Internationale Olympiske Komité (IOC). Første del blev publiceret for nylig i tidsskriftet British Journal of Sports Medicine.

Mor vandt bronzemedaljer i triatlon
Triatlon svømning mor barn graviditet

Kari Flottrorp Lingsom trænede lige så meget under graviditeten som før. Siden sønnen Magnus blev født for snart syv år siden, har hun har vundet tre triatlon-bronzemedaljer ved de norske mesterskaber. (Foto: Privat)

36-årige triatlet og tidligere elitesvømmer Karin Flottorp Lingsom bekræfter studiets fund. Hun trænede aktivt under hele sit svangerskab og deltog i sit sidste seniormesterskab, da hun var 14 uger henne med sin nu snart syv-årige søn.

»Det har aldrig været en forhindring for mig at træne med et barn; hverken indeni eller uden for maven. Min krop reagerede rigtig godt på træningen både før og efter svangerskabet,« fortæller Lingsom til forskning.no.

LÆS OGSÅ: Motion for vordende mødre

Efter sønnen Magnus blev født, har hun vundet tre individuelle bronzemedaljer ved de norske mesterskaber i triatlon (olympisk og langdistance).

Hun har deltaget i EM og VM for sin aldersklasse og blev nummer fire i Norseman i 2015.

Triatlon

Triatlon eller trekamp er en sportsgren, der består af svømning, cykling og løb over lange distancer, udført i forlængelse af hinanden.

Der kæmpes internationalt på

  • Kort/olympisk distance: 1,5 km svømning, 40 km cykling, 10 km løb
  • Lang distance: 4 km svømning, 120 km cykling, 30 km løb
  • Ironman-distance: 3,8 km svømning, 180 km cykling, 42,195 km løb (maraton).

 

Øget kapacitet både under og efter svangerskabet

»Det er først og fremmest det, som sker i cirkulationssystemet under graviditeten, som har en gunstig effekt. Kvinderne får en kapacitet, som de ellers ikke har,« fortæller Professor Kari Bø.

Det kan forklare, hvorfor visse kvindelige skiløbere – som Liv Grete Skjelbreid og Marie Dorin Habert – nåede karrieremæssigt helt til tops lige efter en fødsel.

Skjelbreid tog fire VM-guldmedaljer lige efter, at hun var blevet mor for første gang. Habert tog sin fjerde guldmedalje under VM i Holmenkollen i år; også hun var lige blevet mor.

LÆS OGSÅ: Hård motion kan udsætte graviditet

Større blodvolumen og højere hjertefrekvens

Under graviditeten stiger blodvolumen (blodmængden) med 50 procent både hos toptrænede og almindelige kvinder.

Derudover stiger hjertefrekvensen, så hjertet pumper 30-50 procent mere blod ud i kredsløbet end før graviditeten.

Ifølge forskerne har de mest veltrænede idrætsudøvere inden for udholdenhedsidrætsgrenene også et mellem fem og ti procent større iltindhold i blodet seks måneder efter fødslen.

LÆS OGSÅ: Det er ikke farligt at være 'supermotionist'

Træning og graviditet
triatlon cykling graviditet

Kari Flottrorp Lingsom er tidligere elitesvømmer, så cykling og løb var nyt for hende. Hun startede med begge sportsgrene, mens hun var gravid. Her er hun fotograferet under Norseman-konkurrencen i 2015, hvor hun endte på en fjerdeplads. (Foto: Privat)

Formålet med litteraturstudiet er at få et bedre indblik i, hvordan fysisk aktivitet og træning påvirker gravide kvinder, både under graviditeten og efter fødslen. Kortlægningen gælder både almindelige motionister og elitesportsudøvere.

Foreløbig er det et lille forskningsgrundlag, og der er brug for mere, før man kan drage konklusioner. Men alligevel leverer litteraturstudiet nogle vigtige indikationer, mener Kari Bø.

Kvinden skal være motiveret

Ifølge professor Kari Bø tyder studiet på, at der ikke er fysiske forhindringer i vejen for for, at topidrætsudøverne kan få et comeback, efter de har født.

»Kvinderne får en kapacitet, de ellers ikke havde,« forklarer hun.

LÆS OGSÅ: Graviditetsdiabetes: Træn før du bliver gravid

Den øgede effekt på det kardiovaskulære system kommer efter graviditetens femte uge og gør, at kvinderne kan klare mere. 

Årsagen til ændringerne er, at fosteret skal forsynes med næring. Det er som at bære en vægtvest, forklarer professor Jan Helgerud fra det medicinske fakultet ved NTNU (Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet i Trondheim).

Men det er en forudsætning, at kvinden er motiveret til at fortsætte med at træne.

Trænede lige så meget under graviditeten

Kari Flottorp Lingsom bekræfter, at hun virkelig er kommet i bedre form efter graviditeten.

»Svangerskabet var ingen træningsmæssig begrænsning for mig. Jeg tilpassede selvfølgelig træningen efter, hvordan jeg havde det, men det gør jeg også normalt,« forklarer hun.

Kari begyndte at løbetræne, da hun var seks måneder henne, fordi hun følte, at det var ubehageligt at svømme med en stor mave.

LÆS OGSÅ: Astma gør det sværere at blive gravid

Hun fandt, at var rart at være i god fysisk form både under fødslen og i den postnatale periode.

»Jeg var tilbage i træningscenteret 10 dage efter fødslen, men ventede seks uger før jeg begyndte at svømme,« fortæller hun. 

Først efter fire måneder begyndte hun at løbe igen.

Kari valgte triatlon, efter hun blev mor
Triatlon svømning graviditet

Kari Flottrorp Lingsom begyndte med triatlon, fordi træningen passede bedre med amningen, end den sædvanlige svømmetræning. (Foto: Eirik Lundblad)

Efter Kari fødte sin søn, passede træningstiderne for en elitesvømmer ikke med ammetiderne, og triatlon blev løsningen. Lingsom deltog i sit første triatlon, da sønnen Magnus var 18 måneder gammel.

»På den måde kunne jeg fortsat træne meget, men uden at skulle forholde mig til faste træningstider,« forklarer hun.

Lingsom tror desuden, at børn skærper motivationen og prioriteringen for mødre, som er vant til at træne meget og på at satse på idrætten.

»Når jeg først var taget til træning, var jeg nødt til at gøre det dét værd. Jeg blev ekstremt fokuseret,« fortæller hun til forskning.no.

LÆS OGSÅ: Maraton og triatlon skader hjertet

For lidt søvn er en begrænsning

Efter hun var blevet mor, oplevede Lingsom et rigtigt boost.

»Men desværre var effekten ikke så stor, fordi det var svært at få nok søvn med en lille baby i huset. Man kan ikke træne mere, end kroppen kan nå at restituere sig, og uden søvn blev det meget svært,« indrømmer hun.

En anden fordel var, at præstationsræset dæmpede sig lidt.

»Uanset hvordan jeg præsterede, havde jeg jo en lille vidunderlig fyr derhjemme, som var lige så glad for sin mor, og det sænkede min præstationstrang en smule,« slutter Kari Flottorp Lingsom.

© forskning.no Oversat af Stephanie Lammers-Clark

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.