Gode gener for uddannelse giver længere liv
Vi er ikke alle født med lige muligheder. Bestemte genetiske variationer har indflydelse på vores uddannelsesniveau og levetid.
Genetik uddannelsesniveau livslængde sammenhæng

Nogle har lettere ved at uddanne sig end andre. Nyt studie foreslår, at en del af forklaringen skyldes vores gener, og at den genetik, der har betydning for uddannelse, også har betydning for levetid. (Foto: Shutterstock)

En af de faktorer, der spiller ind på, hvor længe vi lever, er vores uddannelsesniveau. Jo mere uddannelse, jo længere levetid.

Vores uddannelsesniveau er primært bestemt af miljøfaktorer, men forskning har også vist, at bestemte genetiske varianter påvirker, hvor meget vi uddanner os.

Nu viser et nyt internationalt studie, at de selvsamme genetiske varianter også hænger sammen med levetid.

Alene ved at undersøge en persons genetiske sammensætning kan man dermed se nogle indikationer på vedkommendes forventede uddannelsesniveau og levetid.

LÆS OGSÅ: Kulturel bagage bestemmer vores uddannelse

En milepæl i forståelsen af genetikken

Studiets resultatet stammer fra data fra tre forskellige kohortestudier med i alt 130.000 deltagere og er netop udgivet i det anerkendte tidsskrift PNAS.

Kohortestudier

En kohorte er en veldefineret gruppe personer, som følges over tid (prospektivt), for at afsløre opståen af et specifikt helbredsfænomen, f.eks. sygdom, død eller symptom.

»Vi er glædeligt overraskede over, at der er en konsistent effekt på tværs af de tre forskellige kohorter. Det er en milepæl i forståelsen af, hvordan genetikken påvirker uddannelse og levetid, og det kalder på mere forskning i, hvad vores gener påvirker,« siger Stuart Ritchie, postdoc i kognitiv aldring på University of Edinburgh og medforfatter til studiet.

I takt med at flere og flere studier tager udgangspunkt i det menneskelige genom, får vi en større forståelse for genetikkens indflydelse på vores liv.

På baggrund af studiet foreslår forskerne den hypotese, at en del af forklaringen på den øgede levetid blandt højtuddannede skal findes i vores genetiske variationer.

LÆS OGSÅ: Længere uddannelse giver bedre hukommelse

»Et solidt studie«

Den hypotese får opbakning fra Jonas Mengel-From, lektor på Institut for Epidemiologi på Syddansk Universitet, der ikke har deltaget i studiet, men læst den videnskabelige artikel.

»Hypotesen er baseret på et solidt studie, som for første gang viser, at den genetik, der har betydning for uddannelse, også har betydning for levetid. Det er dog også vigtigt at understrege, at genetikken spiller en lille rolle i forhold til miljøfaktorer, når det angår de effekter,« siger han.