Gentest kan hjælpe patienter med uforklarlige leversygdomme
Kilde:
07 februar 2018

Danske forskere har opfundet en gentest, der kan hjælpe en særlig gruppe af leverpatienter, hvis sygdom ikke kan diagnosticeres med normale metoder.

Metoden kobler genetiske test med patienternes stamtræer, og på den måde kan forskerne undersøge for specifikke gener involveret i leversygdommen.

Det skriver Region Midt i en pressemeddelelse.

I forskningsprojektet fra ​Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet deltog 33 patienter.

Forskerne undersøgte gener, der er relateret til galdetransport. Når galdepumperne ikke virker, ophobes der galde i blodet, hvilket kan føre til alvorlige skader på leveren. Over halvdelen af patienterne viste sig at have arvelige problemer med levercellernes galdepumper.

»Med den genetiske test har vi nu fundet årsagen til en del af de uforklarede leversygdomme. Det er godt for patienterne, der kan undgå mange overflødige undersøgelser. Og på længere sigt kan vi måske udvikle behandlinger mod de problemer med galdetransporten, som vi har beskrevet,« siger Peter Ott, ledende overlæge på Medicinsk Hepato-Gastroenterologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital.

Resultaterne er ifølge Aarhus Universitetshospital lovende, og man er derfor allerede begyndt at bruge testen på patienter med uforklarlige leversygdomme.

»I fremtiden forventer jeg, at genetikken kommer tidligere ind i diagnostikken af denne type leversygdom. I dag har disse patienter lange udredningsforløb, som også involverer leverbiopsi,« siger Ida Vogel, overlæge på Klinisk Genetisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital.

Hun mener, at testen i fremtiden kan erstatte leverbiopsi for nogle patienter.

eh