Gener har stor betydning for, hvor gammel du er, når du har din seksuelle debut og får børn
Ungt par sex debut genetik

Hvornår vi har vores seksuelle debut er delvist forudbestemt af vores gener. (Foto: Shutterstock)

02 juli 2021

To af livets store milepæle er første gang, du har sex, og det at blive forælder.

Nu har et forskerhold opdaget hundredevis af genetiske markører, som har betydning for netop, hvornår de to store begivenheder finder sted.

For at undersøge sammenhængen mellem tidspunktet for vores seksuelle debut, vores første barn og vores gener, har forskerne koblet 371 såkaldte genetiske varianter - specifikke områder i vores DNA - til timingen af vores første seksuelle oplevelse og første barn.

De genetiske varianter bliver både påvirket af og påvirker miljømæssige faktorer såsom socioøkonomisk status, og de er med til at forudsige, hvor længe vi lever og, om vi bliver ramt af sygdomme, skriver University of Oxford i en pressemeddelelse

»Vores studie har afdækket hundredevis af genetiske markører, der former den mest grundlæggende del af vores liv, og rummer potentialet for øget forståelse af infertilitet, sygdom senere i livet og levetid,« siger Melinda Mills, professor og leder af Leverhulme Centre for Demographic Science på Oxford Universitet.

Melinda Mills er medforfatter på det nye studie, som er udgivet i Nature Human Behaviour.

Forskerne har fundet varianterne ved at inddrage data for, hvornår 387.338 mænd og kvinder første gang havde sex, med data for, hvornår 542.901 mænd og kvinder fik deres første barn.

De informationer kombinerede forskerne med en undersøgelse af hele det menneskelige genom og fandt, at genetiske varianter kunne forklare 5-6 procent af variationen i gennemsnitsalderen for seksuel debut og første barn.

Samtidig spiller faktorer som socioøkonomisk status i barndommen og uddannelsesniveau også ind.

ast