Fuldkorn får dig til at prutte mere – og giver en sund tarm
Fuldkorn får tarmen på arbejde. Et nyt studie peger nemlig på, at folk, der spiser meget fuldkorn, prutter mere, end dem der spiser raffineret hvede. Det er et sundhedstegn, forklarer forskere.

Det nye studie peger på, at det er sundt for tarmen at spise fuldkorn, men til gengæld gør det ingen forskel, om du spiser fuldkornshvede eller rugbrød. (Foto: Shutterstock)

Det nye studie peger på, at det er sundt for tarmen at spise fuldkorn, men til gengæld gør det ingen forskel, om du spiser fuldkornshvede eller rugbrød. (Foto: Shutterstock)

 

Hvis du skal være sund, skal du vælge det grove brød med masser fuldkorn i. Et nyt studie tyder nu på, at fuldkorn ikke blot er fuld af vitaminer og fibre – det er også sundt for tarmen.

Hvordan kan forskerne se det? Blandt andet ved, at de forsøgspersoner, der blev sat til at spise meget fuldkorn, simpelthen prutter mere.

»Vi så, at dem der havde spist fuldkorn fik mere luft i maven og havde flere luftafgange i løbet af dagen. Dem, der ikke fik fuldkorn, følte sig mere oppustede, og de følte sig mere trætte i perioden,« fortæller Stine Vuholm, som er hovedforfatter på studiet.

Studiet skriver sig ind i den interesse, der i øjeblikket er for tarmbakteriers betydning for sundhed, forklarer professor på DTU Tine Rask Licht, der ikke har været en del af studiet.

»Når vi snakker om effekt af kost, har vi været vant til kun at tænke på, hvordan maden virker i kroppen, og at den på den måde har en effekt på vores sundhed. Men den effekt maden har på vores tarmbakterier har også betydning for vores sundhed,« siger Tine Rask Licht, som forsker i tarmbakterier ved DTU's fødevareinstitut.

Fuldkorn sætter gang i tarmen

I alt deltog 75 forsøgspersoner i studiet. Nogle fik udskiftet deres kornprodukter med fuldkornsversioner af morgenmad, brød og pasta, mens en kontrolgruppe til gengæld ingen fuldkorn fik i deres kornprodukter.

De forsøgspersoner, der havde spist fuldkorn, kunne fortælle, at de havde en del mere gang i tarmene, end dem der måtte nøjes med hvede. De gik nemlig både oftere på toilettet og pruttede mere, end de plejede.

»En masse komponenter i kosten bliver nedbrudt af de enzymer, vi har i tarmen. Men for eksempel kostfibre kan ikke blive nedbrudt, og så ender de i tyktarmen, hvor de så bliver fermenteret af tarmens bakterier i stedet. Det danner gas, og det kan være en af forklaringen på, at de fik mere luft i maven,« forklarer Stine Vuholm, som er videnskabelig assistent ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Selvom det umiddelbart ikke lyder tillokkende at skulle rende mere på toilettet, forklarer Stine Vuholm, at det faktisk regnes som et sundhedstegn at gå ofte på toilettet.

»Socialt kan det være upraktisk, men det er sådan set godt at komme af med sin luft. Det kan føre til mavesmerter, hvis man føler sig oppustet og ikke kan komme af med gas i tarmen,« siger Stine Vuholm.

Hun forklarer dog, at eftersom forsøgspersonerne i forvejen var raske, var ændringen i toiletbesøg ikke voldsomt meget højere end for kontrolgruppen. Fuldkornsspiserne var omkring en halv gang mere på toilettet dagligt, end de var vant til.

Kontrolgruppen følte sig trætte og oppustede

Herudover følte de, der ikke spiste fuldkorn, sig mere oppustede og trætte, end de plejede. Det kan, ifølge Stine Vuholm, skyldes, at fuldkornskost stabiliserer blodsukkeret. Hun tager dog forbehold for, at forsøgspersonernes forestilling om, at de spiser usund mad, kan få dem til at tro, at de er mere trætte.

Resultaterne lyder dog ganske rimelige, mener professor Tine Rask Licht.

Fakta

75 forsøgspersoner af begge køn blev ved lodtrækning fordelt i tre grupper, der fik skiftet deres kornprodukter ud med henholdsvis fuldkornsrug, fuldkornshvede og kornprodukter uden fuldkorn.

Kornprodukterne var primært baseret på ingredienser leveret af Lantmännen Cerealia.

Forsøget løb over seks uger.

Forsøgspersonerne blev undersøgt før, under og efter forsøget.

De besvarede spørgeskemaer om deres helbred, og forskerne studerede deres tarmbakterier ud fra afføringsprøver.

De der udelukkende spiste fuldkorn havde en anelse flere afføringer end normalt og pruttede mere, mens kontrolgruppen følte sig mere oppustede og trætte.

Forskerne kunne måle et højere niveau af butyrat i afføringen hos fuldkornsspiserne.

Butyrat er en slags brændstof for tarmens celler, som kan have en positiv effekt på immunforsvaret.

Det er tarmbakterierne, der laver butyrat, og derfor kan det være endnu et tegn på, at noget sker i tarmen, når man spiser fuldkorn.

Studiet var ifølge Stine Vuholm sponsoreret af Lantmännen Forskningsstiftelse og gennemført på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Kilde: Stine Vuholm og Tine Rask Licht

»Hvis man fjerner skallerne og de andre dele, som man tager væk, når man raffinerer korn, så fjerner man en hel del vitaminer og gavnlige stoffer. Så det er ikke så mærkeligt, at de mennesker, der spiser fuldkorn, har det bedre,« siger Tine Rask Licht.

Fuldkornshvede er lige så godt som rugbrød

Spørger man Stine Vuholm er en af de ting, der får studiet til at skille sig ud fra lignende studier, at en gruppe forsøgspersoner spiste fuldkornshvede, mens en anden gruppe spiste fuldkornsrug.

»Langt de fleste studier er baseret på fuldkornshvede, så dette er et af de første studier, der sammenligner de to typer fuldkorn. Det viser sig, at fuldkornshvedebrød er lige så godt som at spise rugbrød i forhold til de parametre for tarmsundhed, som vi målte på i dette studie,« siger Stine Vuholm og tilføjer, at der er brug for flere studier til at bekræfte dette.

Tine Rask Licht mener dog, at der godt kan være visse forskelle mellem de to typer fuldkorn, som studiet ikke fanger.

»Mange af de gavnlige ting, der er i fuldkorn, er både i hvede og rug. Men hvis man gik mere i detaljer med at undersøge bakteriepopulationerne, ville man sikkert også kunne se forskel på dem der spiser fuldkornshvede og dem der spiser fuldkornsrug,« siger Tine Rask Licht.

Ingen effekt på tarmfloraen

Ud over at spørge forsøgspersonerne hvordan de havde det, undersøgte forskerne over 100 bakterier fra tarmen. De kunne dog ikke finde ændringer i tarmfloraen som følge af fuldkornsindtag.

»Det var overraskende, at vi ikke så effekter på tarmfloraen. Især fordi vi jo så andre effekter. Men tarmfloraen er meget personligt bestemt, så der skal ret meget til for, at man ændrer sin tarmflora. Kun at ændre på den del af kosten, der handler om kornprodukter, er måske ikke nok til at få en effekt,« siger Stine Vuholm.

Tine Rask Licht forklarer, at lignende studier heller ikke har fundet en effekt på tarmfloraen, men hun mener, at det i lige så høj grad er metodens detaljegrad, der er skyld i, at forskerne ingen effekt finder:

»Selvom sammensætningen af tarmfloraen måske ikke har ændret sig, så kan man se på deres resultater, at aktiviteten i tarmfloraen har ændret sig. Mit gæt ville være, at hvis man brugte mere følsomme metoder, ville man også kunne finde forskel i tarmfloraen,« siger Tine Rask Licht.

Studiet støtter op om, at fuldkorn er sundt

Selvom tarmfloraen ser ud til at være uændret, mener Stine Vuholm stadig, at studiet er relevant.

»Der har været rigtig meget fokus på tarmflora de sidste 10 år. Selvom fuldkorn ikke umiddelbart påvirkede tarmfloraen i studiet, er der klare andre effekter på tarmsundhed. Vi så jo for eksempel, at de der spiste fuldkorn, var oftere på toilettet, og det er jo et tegn på, at der rent funktionelt sker nogle gode ting i tarmen,« siger Stine Vuholm.

Selvom Tine Rask Licht ikke ser resultaterne som overraskende, synes hun alligevel, at det er et udmærket studie, der bakker op om, at fuldkorn er sundt – også for tarmen.

»Resultaterne peger på, at det er godt at spise fuldkorn. Og det er jo heldigt nok, for at det er i overensstemmelse med de eksisterende kostråd. Det bidrager til vores samlede viden om, at fuldkorn er sundt,« siger Tine Rask Licht.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.



Det sker