Verdens største hjerneforskningspris går til studier af hjernens små blodpropper
Kilde:
05 marts 2019

En gruppe franske forskere har brugt mere end 30 år på at beskrive, forstå, diagnosticere og behandle den mest udbredte arvelige blodpropsygdom i hjernen, CADASIL.

Nu modtager de verdens største hjerneforskningspris, Lundbeckfondens The Brain Prize på 1 mio. euro, skriver Lundbeckfonden i en pressemeddelelse.

De fire prismodtagere er:

• Marie-Germaine Bousser. Hun er neurolog og har været tæt involveret i alle trin i CADASIL-historien og gjort betydelige bidrag til andre aspekter af forskning indenfor slagtilfælde.
  • Hugues Chabriat, som er neurolog og ekspert i billeddiagnostik af hjernesygdomme. Han har bidraget med værdifuld viden om, hvordan sygdommen præsenterer og udvikler sig.
  • Anne Joutel. Hun er neurolog og har stået for at udrede det genetiske grundlag for CADASIL og sygdomsmekanismerne.
  • Elisabeth Tournier-Lasserve. Hun er klinisk genetiker og har også stået for at udrede det genetiske grundlag for CADASIL og sygdomsmekanismerne.

CADASIL er en sygdom, der skyldes en mutation i NOTCH3-genet på kromosom nummer 19.

Mutationen fører til, at proteinstof ophobes i de små pulsåreblodkars væg. Forandringerne sker i hele kroppen, men giver kun markante symptomer i hjernen.

Mutationen er arvelig, og børn af patienter har 50 procents risiko for at arve sygdommen.

Teamet har udviklet en diagnostisk test og er også involveret i afprøvning af en mulig behandling i dyreforsøg.