Forurenet luft kan sprede resistente bakterier
Kilde:
21 november 2016

Luftprøver fra Beijing viser sig at indeholde DNA fra gener, der kan gøre bakterier resistente. Det skriver sciencedaily.com.

Det er forskere fra Göteborg Universitet, der står bag studiet af luftprøverne, og de er nervøse over resultaterne.

»De luftprøver, vi har analyseret, viste en bred vifte af resistente gener. Men det er særligt bekymrende, at vi har fundet en række gener, der kan udvikle resistens mod carbapenem, der er en gruppe af antibiotika, som bruges mod infektioner fra bakterier, der ofte er meget svære at behandle,« siger Joakim Larsson, professor ved Sahlgrenska Academy og direktør ved Center for Antibiotic Resistance Research ved Göteborg Universitet, til sciencedaily.com.

Forskerne har ifølge sciencedaily.com kigget på omkring 864 prøver af DNA, som er indsamlet fra mennesker og dyr i forskellige miljøer samt luftprøver. Her har de analyseret og undersøgt de forskellige gener, der er til stede og fundet de gener, der kan udvikle resistens i bakterier.

»Det her kan betyde, at luften er langt vigtigere i spredningen af resistente bakterier, end vi hidtil har troet,« siger Joakim Larsson, der er professor ved Sahlgrenska Academy og direktør ved Center for Antibiotic Resistance Research ved Göteborg Universitet, til sciencedaily.com.

Forskerne bag studiet mangler dog endnu at finde ud af, om de bakterier, der blev fundet i prøverne, er i live. For hvis det er tilfældet, kan de udgøre en stor risiko, vurderer forskerne ifølge sciencedaily.com.

Resultaterne er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Microbiome.

aml