Forskere: Vi skal have en ‘Noahs ark’ for tarmbakterier
Kilde:
05 oktober 2018

De fleste kender den bibelske fortælling om Noahs ark, der skulle sikre alverdens dyrearters videre overlevelse efter syndfloden.

Nu opfordrer forskere fra amerikanske Rutgers University i New Jersey til, at vi laver en lignende redningsaktion for alverdens gode tarmbakterier, skriver The Guardian.

Gode tarmbakterier kan nemlig blive en mangelvare i fremtiden.

I takt med at flere mennesker på verdensplan flytter til byen, bliver vores levevis, og dermed også vores tarmbakterier, mere ens.

Denne ensartning i tarmen kan forklare den dramatiske stigning af metaboliske-, immune- og kognitive sygdomme som overvægt, diabetes, astma, allergi og autisme, der har fundet sted gennem hele industrialiseringen.

Grafikken her viser, hvordan diversiteten i tarmfloraen er faldet, mens antallet moderne sygdomme er steget gennem industrialiseringen. (Grafik: Maria Domingues Bello)

Det mener forskerne, der i et nyligt studie peger på, at diversiteten af tarmbakterier blandt moderne amerikanere er halvt så stor som de jæger-samler samfund, der findes i Amazona.

»Hver gang vi vender tilbage til landsbyerne, bliver de mere og mere integrerede. Det første, der sker, er typisk, at de møder en læge, og de begynder at tage antibiotika,« fortæller Maria Dominguez Bello, professor og forsker i bakterier ved Rutgers University, til The Guardian.

Derfor anbefaler forskerne, at man begynder at lagre tarmbakterier fra folk, der bor i verdens yderområde, da det kan sikre diversiteten af tarmbakterier, hvilket potentielt kan gavne udviklingen af medicin i fremtiden.

»Vi vil skabe en backup af samlingen af tarmbakterier i et sikkert, neutralt land, hvor de kan opbevares, indtil vi forstår dem fuldt ud,« forklarer Maria Dominguez Bello til The Guardian.

John Cryan, professor og forsker i tarmbakterier ved det irske University College Cork, der ikke har været med i studiet, kalder ifølge The Guardian, forslaget om et lager for tarmbakterier for en »spændende« ide.

»Det er klart, at vi gennem industrialiseringen, klimaforandringerne og vores moderne livsstil har mistet og fortsat mister mange af de mikrobiomer, som vores forfædre havde,« fortæller han til The Guardian.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science.