Forskere tager første skridt mod transplantationer af vaginalvæske
Transplantationer vaginalvæske

Transplantationer af vaginalvæske kan muligvis 'helbrede' bakteriel vaginose. (Foto: Shutterstock)

Kilde:
11 september 2019

På Videnskab.dk har vi tidligere beskrevet, at hver femte kvinde i den fødedygtige alder ikke har det optimale intime bakteriemiljø i underlivet.

Men det kan der blive lavet om på i fremtiden.

Forskere på Johns Hopkins Universitetet har nemlig taget det første skridt hen mod et forsøg med en vaginal mikrobiota-transplantation (VMT), skriver forlaget Frontiers i en pressemeddelelse på baggrund af et nyt studie udgivet i tidsskriftet Frontiers in Cellular and Infection Microbiology.

Inspireret af en succes med fækal transplantation håber forskerne, at transplantationer af vaginalvæske fra sunde donorer vil føre til en genoprettende og helbredende behandling af bakteriel vaginose (en ændring i skedens normale bakterieflora).

Hver femte kvinde bærer ingen eller kun få mælkesyrebakterier, og derfor er deres underliv ikke beskyttet i samme grad, og disse kvinder kan blandt andet have højere risiko for klamydia, nedsat fertilitet og graviditetskomplikationer.