Forskere opfinder tyggegummi mod coronasmitte
»Sjov ide,« siger norsk forsker.
COVID-19 corona sygdom smitte tyggegummi bakterier RNA DNA virale protein genetisk vilde dyr får antistoffer epidemi pandemi udbredelse udbrud global spredning vaccine behandling

Det smittehæmmende tyggegummi har angiveligt både samme konsistens og smag som et almindeligt tyggegummi. (Foto: Shutterstock)

Tiltagene for at bekæmpe coronapandemien har taget mange former.

Nedlukning, mundbind, afstand og vacciner. Et forskerhold i USA kommer nu med et nyt alternativ: Tyggegummi.

Ifølge studiet, publiceret i tidsskriftet Molecular Therapy, kan tyggegummiet reducere mængden af ​​coronavirus i vores spyt og dermed også risikoen for smitte.

Bekæmpelse i mundhulen

»SARS-CoV-2 formerer sig i spytkirtlerne, og vi ved, at når en smittet person nyser, hoster eller taler, kan noget af virussen udstødes og nå andre,« siger Henry Daniell, som er én af ​​forskerne bag studiet, i en pressemeddelelse.

Vaccination har haft en god effekt mod alvorlig coronasygdom, men det har ikke stoppet smitteoverførslen. Selv fuldt vaccinerede personer kan blive smittet og derefter smitte andre.

Bekæmpelse af virussen i mundhulen kan derfor tænkes at være et skridt i den rigtige retning, når coronavirussen skal overvindes.

De nederste to billeder viser de corona-inficerede podninger før og efter behandling med ACE2-proteinet. (Foto: Molecular Therapy)

Tyggegummiet, som er produceret af forskere ved University of Pennsylvania, indeholder en kopi af det såkaldte ACE2-protein. Coronavirussen bruger dette protein til at binde sig til vores celler, trænge ind og inficere dem.

Forskerne begyndte at eksperimentere med kopien af ​​ACE2-proteinet. De brugte vatpinde fra corona-inficerede patienter og så, hvordan viruspartiklerne herfra fæstede sig til det kopierede protein.

Det viste sig, at mængden af ​​virus i prøverne blev reduceret med mere end 95 procent.

Blokerer virussen

»Det er en sjov ide,« siger Fridtjof Lund-Johansen, læge og forsker ved Institut for Immunologi og Transfusionsmedicin på Rikshospitalet i Oslo.

Han fortæller videre, at konceptet giver mening, fordi tyggegummiet indeholder et kunstigt fremstillet ACE2.

»Det svarer til den receptor, som virussen binder sig til på vores celler. Det vil derfor være muligt at blokere virussens evne til at trænge ind i cellerne,« siger Fridtjof Lund-Johansen.

Der er dog nogle afgørende begrænsninger.

»En del smitte bliver formentlig overført med dråber fra mundhulen. Hvis man formår at inaktivere virussen i spyttet, kan det helt sikkert have en gavnlig effekt,« siger han.

Ikke desto mindre formerer SARS-CoV2 sig hovedsageligt i luftvejene. Dråber, vi sender ud gennem vejrtrækning, hoste og nys, kommer andre steder fra end bare mundhulen.

»Derfor er det tvivlsomt, om det at hæmme virussen i spyttet har en meget stor effekt,« siger han.

Andre anvendelser

Han fortæller videre, at et smittehæmmende tyggegummi kan være interessant for andre former for smitte. For eksempel ved fækal-oral infektion, der forårsager mave-tarmsygdom.

»Her går smitten ofte fra afføring via hænder, som så når munden, og virussen sluges. Et tyggegummi, der inaktiverer virussen i mundhulen, kan tænkes at reducere smitte for den person, der tygger. I så fald skal man finde receptorer for disse virusser, der virker på samme måde som ACE2, og som kan produceres som en ingrediens i tyggegummi,« siger han.

Det smittehæmmende tyggegummi er ikke til salg endnu. Forskerne skal foretage flere undersøgelser, før det potentielt kan nå butikshylderne.