Forskere: Mus drømmer om verden, før de bliver født
mus drømme

Forskere: Mus drømmer om verden, før de bliver født. (Foto: Shutterstuck)

Kilde:
24 august 2021

Når nyfødte pattedyr slår øjnene op for allerførste gang, kan de meget vel allerede have haft en slags visuelle forestillinger om den verden, de endnu ikke har set.

Ifølge et nyt studie publiceret i tidsskriftet Science tyder det nemlig på, at pattedyr drømmer om verden, allerede før de bliver født, skriver Yale University i en pressemeddelelse

Studiet er lavet af et hold forskere fra det anerkendte amerikanske universitet. I undersøgelser har de kigget på en gruppe nyfødte mus, der endnu ikke havde åbnet deres øjne for første gang, lyder det i pressemeddelelsen.

Her fandt de, at musene angiveligt er i stand til at udvise en forholdsvis sofistikeret adfærd - forstået på den måde, at forskerne observerede bølger af aktivitet på nethinderne hos de små pattedyr.

Nedenstående video viser aktiviteten hos musene, der endnu ikke er født:

Video viser, hvordan blinde, nyfødte mus reagerer på nethindebølger. (Video: Yale University)

Angiveligt bevægede bølgerne sig i et mønster, der minder om det, man ville se, hvis dyret rent faktisk bevægede sig fysisk rundt og med åbne øjne, skriver universitetet.

»Denne tidlige drømmeagtige aktivitet giver mening, fordi den tillader en mus at foregribe, hvad den kommer til at opleve, efter den åbne sine øjne, og den vil være forberedt på at reagere straks på miljømæssige trusler,« forklarer Michael Crair, medforfatter på studiet og professor på Yale University, i pressemeddelelsen.

Ifølge pressemeddelelsen undersøgte Yale-forskerne også de celler og kredsløb, der er ansvarlige for at forme de nethindebølger, der efterligner bevægelserne hos de nyfødte mus.

Blokerede forskerne for disse, påvirkede det musenes evne til at reagere på visuel bevægelse - også efter fødslen.

Evnen til at forestille sig verden før fødslen er ikke unik for mus, skriver universitetet, for også spædbørn er i stand til øjeblikkeligt at reagere på objekter og identificere bevægelse, som for eksempel en finger.

»Disse hjerne-kredsløb er selvorganiserede ved fødslen, og dele af den tidlige indlæring er allerede gjort,« siger Michael Crair ifølge pressemeddelelsen.

»Det er ligesom at drømme om, hvad man kommer til at se, før man overhovedet åbner sine øjne,« siger han.

Rf