Sponseret af Syddansk Universitet

Syddansk Universitet og Videnskab.dk samarbejder om at bringe videoer med forskningsformidling.

Forskere kæmper mod kemo-resistente dræberceller
På Syddansk Universitet (SDU) arbejder en gruppe forskere på at udvikle nye og effektive stoffer til bekæmpelse af modstandsdygtige kræftceller, der har udviklet resistens overfor behandling med kemoterapi.

Forskellige typer af kræft har ikke nødvendigvis et identisk sygdomsforløb. Den forskning, der finder sted i resistente kræftceller på Syddansk Universitet, SDU er derfor koncentreret omkring kræft i bugspytkirtlen. Dræberceller, som disse, har nemlig vist sig at være meget modstandsdygtige, når de udsættes for kemoterapi.

Enzymer hjælper forskere på vej

Som led i forskningen af kemoresistente kræftceller udfører forskningsleder, lektor, ph.d. og bmb, Barbara Guerra en række banebrydende forsøg med en gruppe af enzymer kaldet Protein Kinase. Ved at udvælge de protein kinaser som støtter fysiologisk overlevelse og celleopbygning i menneskekroppen, kan forskerne bedre forstå resistente kræftcellers biologiske adfærd, og hvordan dræbercellerne kan repareres eller bekæmpes. Forskerne på SDU tester bl.a. effekten af stoffer, der nedsætter protein kinasers aktiviteter, og som derved har stor indflydelse på cellers evne til at overleve kræft.

Kræft skal ikke kun bekæmpes, men forebygges

Udviklingen i et sygdomsforløb med kræft er i høj grad genetisk bestemt. Patienter med den samme type kræft reagerer derfor ofte forskelligt på behandling. Det får Barbara Guerra til at understrege vigtigheden af, at der fortsat både forskes i bekæmpende og forebyggende tiltag, så patienterne får de bedste forudsætninger for helbredelse. Og selvom der er lang vej endnu, er Barbara Guerra overbevist om, at det inden for de næste 8-10 år vil lykkes at skabe så overbevisende resultater, at nye stoffer vil være med til at skabe banebrydende behandlingsmetoder, der bl.a. vil komme patienter med kræft i bugspytkirtlen til gode.