Forskere: Gå en tur i skoven for at forebygge vinterdepression
Forskere i Storbritannien råder folk til at gå en tur i naturen for at modvirke vinterdepression. Norsk forsker bakker op om anbefalingen.
gå en tur i skoven naturen modvirke vinterdepression mørke måneder dagslys

Der er god dokumentation for, at fysisk aktivitet udendørs styrker vores mentale sundhed. (Foto: Shutterstock)

Der er god dokumentation for, at fysisk aktivitet udendørs styrker vores mentale sundhed. (Foto: Shutterstock)

Det er både koldere, mørkere og mere vådt på denne årstid. Det er fristende at stille vandreskoene væk og i stedet finde sutskoene frem.

Men ifølge bristiske forskere er det netop nu, at vi skal se at komme ud i naturen.

Sammen med organisationen for skovforvaltning Forestry England råder forskerne fra Royal College of Psychiatrists briterne til at bevæge sig ud i skoven for at styrke deres mentale sundhed.

Forskerne håber, at det kan forebygge vinterdepression, ifølge avisen The Telegraph.

Mere lys kan være forebyggende mod vinterdepression

I efterårs- og vintermånederne er der risiko for at udvikle en såkaldt 'sæsonafhængig stemningsforstyrrelse' - Seasonal Affective Disorder (SAD) - som i folkemunde er blevet til 'vinterdepression'.

De ramte, som lider af vinterdepression, sover typisk op til 12 timer i døgnet, har øget appetit og nærmest slæber sig igennem dagen, som er præget af tristhed og negativitet.

Forskerne er fortsat ikke helt sikre på alle årsagerne bag denne type depression, men de mener, at manglen på dagslys er hovedårsagen til vinterdepression. 

Når vi får mindre lys gennem øjnene, har det angiveligt effekt på de hjerneceller, som styrer humør og døgnrytme, hvilket kan være med til at starte en vinterdepression.

LÆS OGSÅ: Vinterdepression: Sådan undgår du at blive ramt

Naturen aktiverer vores sanser

De britiske forskere mener, at tid i naturen kan have en forebyggende effekt mod vinterdepression.

»At tilbringe tid udendørs i naturen, som for eksempel skoven, forbedrer virkelig den mentale sundhed,« siger psykiater og ph.d. Alan Kellas til The Telegraph. Han er med i det ekspertpanel, som har udformet anbefalingerne.

»Vores sanser bliver aktiveret på en anden måde, vores opmærksomhed ændres, vi bliver mere eftertænksomme, humøret stiger endnu mere, hvis vi er opstemte, eller vi bliver opmuntrede, hvis vi er nedstemte eller deprimerede. Vores fantasi bliver vakt til live, og vi får en ny indfaldsvinkel til livet, projekter og problemer,« siger Alan Kellas.

LÆS OGSÅ: Lyset for enden af vinteren: Sådan får du dit fix af dagslys i vintermånederne

God dokumentation for naturens effekt

Men kan en tur i naturen virkelig styrke den mentale sundhed?

»Jeg mener, at svaret på det spørgsmål er et stort 'JA!',« skriver Marte Roa Syvertsen i en email til forskning.no, Videnskab.dk's norske søstersite.

Videnskab.dk har også tidligere skrevet om, at naturen lader til at være gavnligt for sindet. Eksempelvis har vi i artiklen: Traumatiserede krigsveteraner har godt af haveterapi beskrevet, at for krigsveteraner med posttraumatisk stresssyndrom (PTSD) kan det at opholde sig i naturen kombineret med terapi være decideret lindrende og helbredende.

Marte Roa Syvertsen er stipendiat og læge ved Neurologisk afdeling ved Drammen sykehus. Hun mener, at naturens effekt er et vigtigt emne.

»Der er god dokumentation for, at fysisk aktivitet forbedrer depressionssymptomerne, og at de bliver endnu mere forbedret, hvis denne aktivitet foregår udendørs,« forklarer hun.

Hun henviser blandt andet til et studie publiceret i Acta phsychiatrica Scandinavica i 2012, som viser, at en vandretur i naturen mindskede følelsen af håbløshed, depression og selvmordstanker blandt selvmordstruede patienter.

En studie publiceret i tidsskriftet Frontiers in Psychology tidligere på året viste også, at vi kan reducere niveauet af stresshormoner i kroppen ved at gå eller sidde et sted, hvor vi oplever, at vi er i kontakt med naturen, ifølge NHI.no.

LÆS OGSÅ: Forsker: Døgnrytmelys hjælper på depressive symptomer

gå en tur i skoven naturen modvirke vinterdepression mørke måneder dagslys

Meget forskning har peget på, at naturen gavner vores mentale sundhed. Og dagslys er vigtigt, især her i Norden, hvor vintermånederne er mørke. (Foto: Shutterstock)

Mindre dagslys gør os søvnige

»Om vinteren er der desuden en ekstra vigtig komponent, og det er eksponeringen for naturligt dagslys,« fortæller Marte Roa Syvertsen.

Dagslys spiller en afgørende rolle for kroppens døgnrytme. Lyset gør, at kroppen producerer mindre af hormonet melatonin, som gør, at vi føler os søvnige.

Når det er mørkt ude, har vi mere af melatoninhormonet i omløb i kroppen, og derfor risikerer vi at føle os mere trætte om vinteren, hvor der er færre timer med dagslys.

Det kan ende som depressionsymptomer eller forværre en allerede eksisterende depressionstilstand, ifølge denne artikel hvor Marte Roa Syvertsen forklarer om vinterdepression.

LÆS OGSÅ: Lys har »overraskende« stor effekt på depression

Lysterapilamper hjælper - det samme gør gåture

Bjørn Bjorvatn er professor ved Universitetet i Bergen og forsker i søvn.

Han minder om, at der er stor forskel i breddegrader mellem for eksempel Oslo og London.

Netop derfor bruger mange, som lider af vinterdepression, også såkaldt lysterapi, hvor man dagligt sidder foran en speciallampe med kraftigt lys, fortæller forsker Helle Østergaard Madsen til tara.no.

Marte Roa Syvertsens råd til at forebygge vinterdepression svarer overens med de britiske forskeres:

»Gå ud! Opsøg den smule dagslys, vi har, både før, i løbet af og efter jul. Gå en tur - det er naturlig lysterapi i løbet af vintermånederne,« slutter hun.

©Forskning.no. Oversat af Stephanie Lammers-Clark.

LÆS OGSÅ: Virker lysterapi mod vinterdepression?

LÆS OGSÅ: Vinterdepression: Psykologsamtaler er bedre end lysterapi

LÆS OGSÅ: Folk, der arbejder indendørs, får alt for lidt lys

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.