Forstå immunterapi på 3 minutter
Få styr på de biologiske mekanismer, bivirkningerne og fremtiden for den hypede behandlingsform, der allerede gavner patienter i Danmark.
immunterapi mod kræft behandling status fremtiden

Danske forskere er optimistiske på vegne af immunterapiens behandling af kræftsygdomme i fremtiden. (Foto: Shutterstock)

En amerikansk kvinde har for nyligt fået fjernet sin brystkræft ved hjælp af immunterapi - tilsyneladende uden større bivirkninger.

Det er altså ikke helt uden grund, at immunterapien har skabt nyt håb i behandlingen af kræftsygdomme.

En række danske kræftforskere, der optræder i Videnskab.dk’s seneste podcast, der dykker ned i immunterapi, er også begejstrede for det nyeste værktøj.

»Man kan sige, at man har fået en ny arm, som man kan arbejde ud fra, og den har haft god indflydelse på overlevelse, og endda kureret patienter med metastatisk (med knuder, red.) kræftsygdom, hvilket ellers er ekstremt svært at opnå. Så derfor er hypen berettiget,« vurderer Sine Reker Hadrup, professor i T-celler & Cancer på DTU Nanotech.

Immunterapi er en ny 'krigs'-strategi

Man kan forstå kræftbehandling som en slags krigsførelse på mikrobiologisk niveau, og her repræsenterer immunterapien en helt ny strategi:

• På den ene side har vi de invaderende kræftceller.
  • På den anden side har vi fæstningen, dvs. immunforsvaret, og dets specialforsvarsstyrker, T-cellerne.

Ideen med immunterapi er altså, at man får immunsystemets T-celler til finde kræftcellerne og slå dem ihjel.

T-cellerne slår - i modsætning til kemoterapi - kun kræftcellerne ihjel, ikke de normale celler.

Kilde: Professor på Institut for Immunologi og Mikrobiologi på Københavns Universitet og centerleder på Center for Cancer Immunterapi på Herlev Hospital, Per Thor Straten

Professor: Gavner allerede mange i Danmark

Professor på Institut for Immunologi og Mikrobiologi på Københavns Universitet og centerleder på Center for Cancer Immunterapi på Herlev Hospital, Per Thor Straten, pointerer, at immunterapien allerede bruges i Danmark - blandt andet som supplement til kemoterapi og strålebehandling.

»Der er rigtig mange, der har gavn af det allerede, og der vil blive flere og flere, der vil få gavn af det,« vurderer Per Thor Straten.

Sine Reker Hadrup tilføjer:

»Det har haft en positiv effekt på nogle af de patienter, der har haft ringe gavn af de traditionelle strategier med kemoterapi og strålebehandling.«

Immunterapi er ikke et mirakelmiddel

Selvom forskerne er begejstrede, skal det dog understreges, at immunterapi ikke kan ses som den endelige kur på kræft.

Tilfældet med den amerikanske kvinde er nemlig langt fra normalen, og det er ikke sikkert, at behandlingen vil virke på andre patienter.

Immunterapi er med andre ord ikke noget mirakelmiddel, men i stedet, som Sine Reker Hadrup påpeger, blot endnu en streng at spille på.

Immunterapi kan have bivirkninger

Professor på Institut for Immunologi og Mikrobiologi på Københavns Universitet Allan Randrup Thomsen forklarer, at man godt kan forvente sig bivirkninger ved immunterapien, afhængigt af den præcise behandling, man er nødsaget til at anvende for at få effekt.

Derudover har man også set flere tilfælde af, at en tumor har formået at forsvare sig mod T-cellerne, der aktiveres under immunterapien.

Allan Randrup Thomsen, tilføjer dog, at immunterapi »har væsentligt færre bivirkninger end klassisk kemoterapi eller strålebehandling.«

Andre celler ville også kunne aktiveres i fremtiden

Under den nuværende brug af immunterapi er det især de kræftcelledræbende 'lejemordere', T-cellerne, der aktiveres.

T-cellerne er især effektive i behandlingen af særlige kræftformer.

Men Per Thor Straten forventer, at man i fremtiden ville kunne aktivere flere andre celler fra immunsystemet, der kan have en effekt på flere kræfttyper:

»Jeg tror, at det er et spørgsmål om tid, før vi ser den type stoffer, der skubber til andre celler end T-cellerne, så vi får nogle andre håndtag, der måske vil spille en rolle i andre kræftsygdomme.«

På den lange bane er han generelt optimistisk på vegne af immunterapien.

»Jeg vil nødig svare på, hvornår vi kan helbrede alle brystkræftpatienter, men jeg tror, at vi med tiden kommer dertil,« vurderer Per Thor Straten.