Forskere finder to nye arter af kæmpe-dinosaurer på størrelse med blåhvaler
dinosaurer fossil hamititan silutitan

De to fund er her fortolket af en kunstner. Hamititan (venstre) og Silutitan (højre). (Illustration: Maurílio Oliveira/Scientific Reports)

16 august 2021

20 meter fra hoved til hale og en kampvægt på op til 40 ton.

Det er ikke småting, som kinesiske forskere for nyligt har udgravet nær byen Hami i det nordvestlige Kina. Fossiler fra to hidtil ukendte gigant-dinosauer, der menes at have haft deres gang på Jorden for mellem 120 og 130 millioner år siden, er nemlig dukket op.

Det skriver flere medier, herunder The Independent og nature asia, på baggrund af et studie publiceret i tidsskriftet Scientific Reports

Fossil-fundene er gjort af et hold forskere fra Det Kinesiske Institut for Videnskab med Dr. Xialoin Wang, der er ansat ved instituttets afdeling for palæontologi, i front, skriver nature asia.

I første omgang troede holdet af forskere, at de var stødt på fossiler, der stammede fra allerede kendte arter af dinosaurer, men ved nærmere analyser viste det sig, at udgravningerne gemte på hidtil ukendte gigant-arter.

Dino fossil

Markeret med gul er fundet fra Hamititan. Markeret med rød er Slutitan. (Illustration: Maurílio Oliveira/Scientific Reports)

De to uddøde dinosaurer er blevet døbt hhv. 'Hamititan’ og ‘Silutitan’, og ifølge forskerne menes førstnævnte at have målt 17 meter i længden, mens Silutitan målte hele 20 meter fra hale til hoved.

Til sammenligning måler en blåhval mellem 23 og 30 meter.

Også på vægtskalaen har de to arter været en klasse for sig, og de menes begge at have vejet mellem 35 og 40 ton, skriver britiske Daily Mail

De uddøde arter, som der ganske vist ikke er blevet fundet hele skeletter af, men fossil-rester, er nogle af de første hvirveldyr, der er blevet fundet i det nordvestlige Kina, og kaster ifølge forskerne bag lys over viden om uddøde planteædere i regionen.

»Disse dinosaurer er de første hvirveldyr, der er blevet fundet i denne region. Det øger diversiteten af dyrelivet så vel som vores viden om kinesiske sauropoder (planteædende dinosaurer, red.),« fortæller forskerne bag opdagelsen ifølge Independent.

Ifølge nature asia fandt forskerne også et tredje fossil, der stammer fra en allerede kendt gruppe af dinosaurer, der levede fra 160 til 66 millioner år siden.

rhf