Forskere: Bakterier gør dig raskere
Børn har mere gavn af bakterier i hjemmet end hidtil troet, mener amerikanske forskere. Dansk immunolog tvivler på undersøgelsens kvalitet.

Sæbe er godt, og håndvask er nødvendigt. Men det kan sagtens overdrives og faktisk være med til at give sygdomme, mener amerikanske forskere. (Foto: Colourbox)

Rengøring er fint, men for meget rengøring er knap så godt, hvis dine børn effektivt skal kunne modstå en lang række sygdomme senere i livet. Sådan lyder det fra forskere fra Northwestern University i USA, der har undersøgt over 3.000 filippinske mødre og fulgt deres børn fra 1980erne til i dag.

Studiet er netop offentliggjort i tidsskriftet Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

»I modsætning til antagelser fra tidligere studier viser vores resultater, at ultra-rene og ultra-hygiejniske omgivelser tidligt i livet kan bidrage til højere betændelsesniveau som voksen, hvilket igen øger risikoen for en lang række sygdomme,« siger lektor i antropologi Thomas McDade i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen kiggede på, hvordan forskellige omgivelser i barndommen påvirkede niveauet af C-reaktivt protein (CRP), som øges i blodet på grund af betændelse. Nogle forskere mener desuden, at CRP kan være med til at forudsige hjertesygdomme, uafhængigt af for eksempel kolesterol og blodtryk. Denne sammenhæng er dog omdiskuteret.

Fulgte børnene i over 20 år

Mens tidligere studier har været foretaget i relativt velstående lande som USA, ville forskerne finde ud af, hvordan CRP-produktion så ud i et land som Filippinerne, som har et højt niveau af infektionssygdomme i den tidlige barndom, men mindre fedme og hjerte-karsygdomme hos voksne end de vestlige lande.

Forskerne brugte data fra et studie, der begyndte i de tidlige 80ere og fulgte 3.327 filippinske mødre og deres børn fra graviditeten og 22 år frem. Mødrene blev interviewet om børnepasning, og deres hjem blev vurderet ud fra hygiejne (hvorvidt dyr som grise og hunde gik frit omkring i hjemmet), og socioøkonomiske ressourcer. Forskerne fulgte derudover børnene omkring hvert fjerde år, indtil de var i begyndelsen af tyverne.

Blodprøver viste, at CRP-koncentrationen var mindst 80 procent lavere hos de filippinske deltagere i undersøgelsen, når de nåede op i tyverne, end hos deres amerikanske jævnaldrende. Dette selvom filippinerne led af mange flere infektionssygdomme som børn.

CRP-koncentrationen for amerikanere i tyverne var gennemsnitligt omkring 1-1,5 milligram pr. liter blod, mens filippinerne i samme alder havde gennemsnitligt 0,2 milligram pr. liter. Altså fem til syv gange lavere end amerikanernes. Det indikerer ifølge forskerne, at de vestlige landes indbyggere har større risiko for at udvikle blandt andet hjerte-karsygdomme som voksne som følge af de ultra-rene omgivelser.

Dansker tvivler

Lektor i infektionsimmunologi Jan Pravsgaard Christensen fra Institut for International Sundhed på Københavns Universitet mener, at resultaterne umiddelbart lyder sandsynlige.

»Som udgangspunkt overrasker det mig ikke, fordi det jo er den samme historie med allergier. Jo mere børn dyppes i møddingen, når de er små, jo bedre håndterer de infektioner og lignende senere i livet,« siger han.

Han mener dog, at de amerikanske forskeres resultater formentlig skal tages med et gran salt, fordi hovedkonklusion er forsimplet.

»Der er muligvis noget om det, men det er meget svært at dokumentere. De forskelle, artiklen taler om, er meget små, og det er yderligere problematisk, fordi man ikke kan vide, hvilke mikroorganismer der er tale om,« siger Jan Pravsgaard Christensen.

»Det er ikke nok at lave en enkelt måling på et enkelt blodprotein. Man kan sikkert finde positiv korrelation, men det kan ikke forklare årsag og sammenhæng,« lyder det.