Forskere afslører, hvad Darth Vader fejler
Galaksens ubestridte overskurk, Darth Vader, er kendt for sin besværede vejrtrækning, men hvad fejler han egentlig? Det har to danske forskere undersøgt nærmere i et nyt studie.
Darth Vader sygdom

Selv om Darth Vader kan styre Kraften og er rimelig ferm med et lyssværd, er han ikke helt rask. Hans tunge og besværede vejrtrækning har ikke været godt for ham, og nu har to forskere undersøgt, hvad han fejler. (Foto: Shutterstock)

Star Wars-sagaen, der begyndte i slutningen af 70’erne, gav os én af de mest ikoniske filmskurke: Darth Vader.

Udrustet med et rødt lyssværd, en sort dragt med kappe og viden om Kraften fremstår Darth Vader som den ultimative bad guy. Men folk, der kender Darth Vader, ved også, at der er et eller andet helt galt.

Darth Vader kan nemlig ikke selv trække vejret. Hans kendte, tunge vejrtrækning, er næsten lige så frygtindgydende, som hans accessories, men hvorfor er det endt sådan?

LÆS OGSÅ: Star Wars-lyssværd ville formentligt være verdens farligste våben

Darth Vader trækker ikke vejret ubesværet. Hans vejrtrækning både ind og ud understøttes af hans dragt. Og det lyder ganske frygtindgydende. (Video: UrbanSurvivalTactics/Youtube)

Det spørgsmål har forskerne Ronni Plovsing og Ronan Berg fra henholdsvis Rigshospitalet og Frederiksberg Hospital undersøgt, og i et nyt studie er de kommet frem til, at Darth Vader først fik akut lungesvigt og derefter led af en kronisk lungesygdom.

»Darth Vader er en af de mest ikoniske skurke, og alle kender hans vejrtrækning. Jeg har så længe, jeg kan huske, været fascineret af ham, og da jeg begyndte at arbejde med lungernes fysiologi, syntes jeg, at det kunne være sjovt at dykke ned i og bruge til undervisning,« siger Ronan Berg, der er forsker i lungefysiologi ved Afdeling for Klinisk Fysiologi og Nuklearmedicin på Frederiksberghospital.

LÆS OGSÅ: Forskere udvikler ny metode til at se ind i lungerne

Sådan gik det galt for Darth Vader

Darth Vader medvirker primært i episode IV-VI af Star Wars-sagaen, men vi skal faktisk kigge nærmere på episode I, II og III for at forstå, hvorfor helbredet halter hos galaksens hersker.

Darth Vader er nemlig ikke født ond eller med lungeproblemer. I episode I møder vi en dreng ved navn Anakin Skywalker, der senere bliver jediridder Obi Wan Kenobis lærling. Undervejs i episode II-III bliver Anakin tiltrukket af ‘the dark side’ og vælger at forlade Jedi-ordenen til fordel for den konkurrerende Sith-orden.

Ved dette skift får han en ny identitet som Sith-fyrsten Darth Vader.

Darth Vader var psykisk syg

Ud over, at Darth Vader har været fysisk syg, har han også haft en psykisk sygdom.

Forskere vurderer i et studie fra 2010, publiceret i det videnskabelige tidsskrift Psychiatry Research, at han også led af borderline personlighedsforstyrrelse.

Dette indebærer eksempelvis hurtigere følelsesmæssige svingninger, forstyrret og usikker identitetsfølelse, tendens til intense og ustabelige forhold til andre og udtalt tendens til at undgå at blive ladt alene.

Forskerne i studiet peger på, at den unge Anakin Skywalker har været igennem flere traumatiserende oplevelser, som kan have været årsagen. Han mister eksempelvis sin mor, slår flere jedi-børn ihjel, og så har han svært ved at kontrollere sine følelser.

Dette medfører en række konflikter både i hans ægteskab med Padmé og i forhold til hans mesterlærer Obi Wan Kenobi.

Det hele kulminerer, da Anakin Skywalker i raseri udfordrer Obi Wan Kenobi til lyssværd-duel på vulkanplaneten Mustafar. Duellen ender med, at Anakin Skywalker mister adskillelige lemmer og til sidst ligger på en vulkanstrand og langsomt forbrænder.

Herefter ser vi, hvordan Anakin Skywalker kommer i behandling og får sin kendte dragt og maske, der hjælper ham med at trække vejret. Transformationen til Darth Vader, som de fleste kender ham, er nu komplet.

LÆS OGSÅ: Star Wars-fans tror på 'Kraften'

Oplagt, at Darth Vader lider af bronkitis

De to danske forskere bag det nye studie har blandt andet kigget på anden videnskabelige litteratur med patienter, der har indåndet vulkandampe og effekterne af dette. På baggrund af den og Darth Vaders vejrtræning vurderer Ronni Plovsing og Ronan Berg, at Anakin Skywalkers brandskader først har givet ham akut lungesvigt, der senere udvikler sig til en kronisk lungesygdom.

»Det er helt oplagt, at han får akut lungesvigt og senere udvikler en slags kronisk lungesygdom, der både omfatter skrumpning af lungerne, der er blevet stivere på grund af udtalt arvævsdannelse i lungevævet, og en kronisk betændelsestilstand i luftvejene som bronkitis,« forklarer Ronan Berg. Han fortsætter:

»Det akutte lungesvigt kan udløses af forskellige årsager, men i Darth Vaders tilfælde er det indåndingen af de varme, giftige vulkandampe, der skaber forbrændinger i både luftveje og lungevæv. Desuden har han formentlig fået en kulilteforgiftning, som man kan se hos folk, der har indåndet vulkandampe,« forklarer Ronan Berg.