Forsker til kvinder: »Lad være at skamme jer over at nyde sex«
En forsker i psykologi gør tre store myter om sex, parforhold og kønsforskelle til skamme.

Se med, når denne forsker punkterer tre myter om sex og parforhold. (Video: Ted Talk/ YouTube)

»Kvinder kan ikke lide ’casual sex’.« Altså, sex uden forpligtelser.

»Monogami er lig med et godt forhold.«

»Sex er farligt og bør undgås.«

Sådan lyder tre gængse myter om sex og parhold, og dem piller Terri Conley, der forsker i sex og samliv på Michigan Universitet, fra hinanden i sin Ted Talk om emnet fra 2016.

I sin tale opfordrer hun desuden kvinder til aldrig at skamme sig over at nyde sex.

TED Talks på ForskerZonen
  • ForskerZonen håndplukker TED Talks, der er små videoer, hvor forskere spreder deres viden og ideer til, hvordan vi løser forskellige problemer i verden.
  • TED Talk-videoerne er som regel under 18 minutter, og organisationen er nonprofit.

Myte 1: Kvinder kan fra naturens side ikke lide uforpligtende sex

»Der er hos mange i samfundet en idé om, at der er noget i kvinders biologi og genetik, der gør dem ude af stand til bare at nyde sex for sjovs skyld – uden noget forhold eller nogle forpligtelser i sigte. Men det, viser min forskning, er forkert,« indleder Terri Conley i videoen.

I stedet handler en persons villighed til at dyrke casual sex om, hvorvidt den, der tilbyder det, anses for at være en god elsker.

Desværre viser flere undersøgelser, at kvinder ikke forventer, at et 'one night stand' eller sex for sjov med en fremmed partner, er særlig godt.

Og endnu værre er det, at forskningen tyder på, at uforpligtende sex faktisk heller ikke er ikke specielt tilfredsstillende for kvinder.

»Derudover er der også en højere grad af stigmatisering af kvinder, der dyrker sex for sjov, end der er for mænd, der gør det samme,« fortæller Terri Conley.

Der er altså flere grunde til, at kvinder fravælger ’afslappet sex’, men disse grunde er altså kulturelt betingede og ikke biologiske, understreger Terri Conley og afkræfter derved den første myte.