Forsker: Glutenfri diæt er kun for gluten-allergikere
Det er ikke ubetinget sundt at fjerne gluten fra kosten, hvis man ikke er gluten-allergiker. Faktisk kan det være direkte usundt.
Glutenfri kost kun for glutenallergikere ikke mere sundt

Glutenfrie fødevarer bliver ofte opfattet som et sundere alternativ. Men det er ikke understøttet af videnskabelig evidens. (Foto: Shutterstock)

Cøliaki er en autoimmun sygdom, der udløses af en unormal reaktion på proteinet gluten i kosten, og som forårsager skade på tarmen. 

Cirka 1 procent af den australske befolkning lider af cøliaki. (Det vides ikke med sikkerhed, hvor hyppig sygdommen forekommer i Danmark, men ifølge patientforeningen, Cøliakiforeningen, har en tilsvarende procentandel (1 procent) i den danske befolkning cøliaki, red.)

Mere end 10 gange så mange - cirka 11 procent af den australske befolkning - spiser en glutenfri diæt. 

I USA forsøger 30 procent af befolkningen at mindske deres indtag af gluten.

Er glutenfri kost sundere?

Glutenfrie fødevarer bliver ofte opfattet som et sundere alternativ som følge af koblingen med 'wellness livsstilen'.

Men er det understøttet af videnskabelig evidens?

Nylige studier har ikke fundet sundhedsfordele ved en glutenfri diæt. Faktisk er det muligvis ligefrem usundt.

Forskere, der igennem knap 30 år fulgte mere end 100.000 forsøgsdeltagere i USA, fandt ikke, at en glutenfri diæt er associeret med bedre hjertehelbred.

Historien kort
  • Glutenfri bliver ofte opfattet som et sundere alternativ, og efterspørgslen efter glutenfrie produkter er steget eksponentielt.
  • Men det kan være direkte skadeligt at udelade gluten, med mindre man er allergiker eller lider af cøliaki.
  • De opfattede sundhedsfordele er nemlig ikke understøttet af videnskabelig evidens.

Det er ikke klarlagt, om det skyldes et eller andet i de glutenfrie fødevarer eller en mangel på fuldkorn, der menes at beskytte mod hjertesygdomme.

Et studie indikerer, at gluten er sundt, fordi det sænker koncentrationen af triglycerider i blodet. Triglycerider er fedstoffer, der findes i blodet, og som øger risikoen for hjertesygdom. 

Glutenfri og diabetes

Et andet omfattende studie fandt et omvendt forhold mellem glutenindtaget og type 2 diabetes:

Personer med et lavt indtag af gluten havde større risiko for type 2 diabetes.

Forskerne fandt, at denne gruppe også spiste færre fibre, hvilket fik dem til at mistænke det lave fiberindtag for at være skurken.

Men selv efter at de havde taget højde for de lave fibreindtag, var der stadig en sammenhæng, hvilket indikerer, at en glutenfri kost ikke beskytter mod udviklingen af type 2 diabetes.

Fuldkorn bliver fremstillet ved at bruge hele kornet. 

  • Skal/klid - hvor de fleste fibre, vitaminer og mineraler sidder
  • Kim - som indeholder vitaminer, mineraler og sunde fedtstoffer
  • Frøhvide - et særligt væv i hvert frø, som har et højt indhold af stivelse

gluten glutenfri diæt allergi sensitivitet kost protein cøliaki alternativ sundere opfattelse  sundhedsfordele hjertekarsygdomme fuldkorn vitaminer mineraler evidens wellness fibre FODMAP-sukkerarter/kulhydrater symptom mangfoldighed

Symptomerne på både glutensensitivitet og cøliaki er blandt andet oppustethed og maverumlen, men forskellen ligger blandt andet i, at glutensensitivitet ikke har langsigtede helbredseffekter, og at der ikke sker skader på mavetarmkanalen. (Foto: Shutterstock)

Sammen danner delene en 'pakke' med fibre, kulhydrat, vitaminer og mineraler.

Glutenfri færdigvarer, som eksempelvis brød, bruger ofte kun den stivelsesholdige frøhvide fra raffinerede melprodukter fra ris, majs eller kartofler.

Disse kulhydratholdige fødevarer kan få blodsukkeret til at stige markant og prædisponerer muligvis for diabetes.

Hverken den første eller sidste mad-dille

Færdigpakkede glutenfri produkter indeholder ofte tilsat sukker som smagsforstærker samt tilsatte emulgatorer og fortykningsmidler for at imitere brød og forbedre konsistensen.

Efterspørgslen efter glutenfrie produkter er steget eksponentielt i løbet af de seneste ti år, og glutenfri-hundemad bliver sågar også efterspurgt.

Om efterspørgslen vil fortsætte er uvist, men glutenfri er hverken den første eller sidste mad-dille, vi kommer til at se.

Den fedtforskrækkelse, der tog fart i 1980'erne, gjorde smør til den store skurk. Nu er smør på mode igen, og salgstallene er stigende.

Engang mente man, at rødvin beskyttede mod hjerte-kar-sygdomme. Nu anbefaler man et begrænset alkoholindtag.

Produkter, der er naturligt glutenfrie, som eksempelvis plantebaserede fødevarer, gamle kornsorter og mejeriprodukter, indgår naturligvis i en sund og balanceret kost, men der er ikke noget, der tyder på, at de færdigpakkede, forarbejdede glutenfrie produkter på nogen måde er sundere end deres glutenholdige versioner.

Glutenfri kost kun for glutenallergikere ikke mere sundt

For personer, der ikke lider af cøliaki, er der ikke evidens for, at en glutenfri kost gavner helbredet. Faktisk forholder det sig muligvis stik modsat, og at udeladelsen af fuldkorn resulterer i et lavt fiberindtag, der kan være skadeligt. (Foto: Shutterstock)

Hvorfor er 'glutenfri' så populært?

Glutenintolerance er en autoimmun sygdom, der ikke må forveksles med allergier mod typer af gluten som ikke-cøliaki glutensensitivitet (oversat fra engelsk: Non Celiac Gluten Sensitivity (NCGS).

Både cøliaki og glutensensitivitet har symptomer som oppustethed og maverumlen, men forskellen på glutenintolerance og glutensensitivitet ligger blandt andet i, at glutensensitivitet ikke har langsigtede helbredseffekter, og at der ikke sker skader på mavetarmkanalen.

For bedre at forstå lidelsen satte forskerne sig for at afgøre, om det var selve gluten-indtaget eller opfattelsen af gluten-indtaget, der var medvirkende.

Forskerne udformede et studie, hvor selvdiagnosticerede glutensensitive forsøgsdeltagere blev inddelt i tre grupper. 

  • Gruppe 1 spiste glutenfrie fødevarer
  • Gruppe 2 spiste fødevarer med lavt glutenindhold
  • Gruppe 3 spiste fødevarer med et højt indhold af gluten

Grupperne vidste ikke, om de fik glutenfri fødevarer, eller om maden havde et henholdsvis lavt eller højt glutenindhold.

Kan FODMAP-sukkerarter/kulhydrater forklare symptomforbedringen?

De tre grupper spiste alle fødevarer med et lavt indhold af sukkerarter (de såkaldte FODMAP-sukkerarter/kulhydrater), der kan være skyld i lignende symptomer som tarmluft og oppustethed.

Størstedelen af forsøgsdeltagerne oplevede en forbedring; uanset om de havde spist en glutenfri kost eller en kost med henholdvis et højt eller lavt glutenindhold.

gluten glutenfri diæt allergi sensitivitet kost protein cøliaki alternativ sundere opfattelse  sundhedsfordele hjertekarsygdomme fuldkorn vitaminer mineraler evidens wellness fibre FODMAP-sukkerarter/kulhydrater symptom mangfoldighed

Forskerne konkluderede, at der ikke var evidens for, at gluten alene var ansvarlig, men at reduktionen af FODMAP-sukkerarter/kulhydrater kunne forklare symptomforbedringen.

Kostmæssig mangfoldighed bør være nøgleordene

ForskerZonen

Denne artikel er en del af ForskerZonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde. Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

ForskerZonen er støttet af Lundbeckfonden.

Endnu en mulig årsag til at man føler, at man får det bedre med en glutenfri kost, er alle de ting, man ikke indtager; eksempelvis kiks, kager og øl.

Det er en kostændring, der kan bidrage til et bedre velbefindende.

Men summa summarum:

For personer, der ikke lider af cøliaki, er der ikke evidens for, at en glutenfri kost gavner helbredet.

Faktisk forholder det sig muligvis stik modsat, og at udeladelsen af fuldkorn resulterer i et lavt fiberindtag, der kan være skadeligt.

I betragtning af, at glutenfri mad er cirka 17 procent dyrere, giver det måske bedre mening at spise et bredt udvalg af glutenholdige og glutenfrie fødevarer - samt sikre, at kostmæssig mangfoldighed er nøgleordene frem for en 100 procent glutenfri kost.

Suzanne Mahady hverken arbejder for, rådfører sig med, ejer aktier i eller modtager fondsmidler fra nogen virksomheder, der vil kunne drage nytte af denne artikel, og har ingen relevante tilknytninger. Denne artikel er oprindeligt publiceret hos The Conversation og er oversat af Stephanie Lammers-Clark.

The Conversation

Ugens Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.