'Forhistorisk haj' fanget af forskere
Kilde:
13 november 2017

Portugisiske forskere har fanget en sjælden haj, hvis forfædre stammer helt tilbage fra dinosaurernes tid.

Det skriver BBC på baggrund af en historie fra den portugisiske TV-station Sic Noticias.

Med sine 300 tænder kan kravehajen fange blæksprutter, fisk og andre hajer, oplyser professor Margarida Castro fra Algarve Universitet. (Foto: IPMA)

Forskerne var egentlig draget til søs på en trawler, fordi de arbejdede på et EU-projekt, som havde til formål at ’minimere uønsket fangst i kommercielt fiskeri’.

Undervejs fangede de imidlertid den sjældne kravehaj nær Algarve-kysten i Portugal.

Kravehajen bliver ifølge BBC kaldt for »et levende fossil«, fordi der er blevet fundet cirka 80 millioner år gamle fossiler af hajarten. Dermed er kravehajen en af de få arter med så mange år på bagen, som fortsat er levende i dag, oplyser BBC.

Kravehajen, som blev fanget af forskere fra det portugisiske Institut for Hav og Atmosfære, er 1,5 meter lang og blev fanget på 700 meters dybde.

Kravehajer bliver kun sjældent fanget, og når det sker, får forskere kun sjældent mulighed for at undersøge dem i deres laboratorier, oplyser BBC.

Dermed ved vi kun meget lidt om kravehajer, påpeger de portugisiske forskere. Det skyldes blandt andet, at kravehajer lever på store vanddybder i Atlanterhavet og ud for kysterne i Australien, New Zealand og Japan.

Der findes kun få optagelser af kravehajer i deres naturlige miljø dybt ude i havet. Her ses en udstoppet kravehaj fra et akvarium. (Foto: Citron / CC BY-SA 3.0)