Føj for s… Parasit-orm i din tarm er farligere, end vi troede
Tør du se de orme-parasitter, der gerne vil ind og leve i din krop? Og tør du læse om, hvorfor de ikke bare er klamme, men også farlige? Så fortsæt.

Hils på et hidtil overset makkerpar i din krop: Indvoldsorme og herpes.

Nye studier fra Washington University i USA tyder på, at parasit-orme som hageorm og rundorm kan vække herpes-viruser, der slumrer i kroppen. I yderste konsekvens kan dét føre til, at man får Kaposis sarkom – en form for kræft, der viser sig som blåviolette knuder i huden, mundhulen, lymfeknuderne eller i de indre organer.

Spis ikke jord, når du er i de varme lande

I det nye nummer af tidsskriftet Science undersøger forskere, hvad såkaldte helminter – indvoldsorme overført fra jorden – gør ved vores immunsystem. Det skriver sciencemag.org

• Den ene artikel påviser, at indvoldsorme kan re-aktivere herpes-virus.

• Den anden artikel undersøger, hvordan indvoldsorme kan sætte immunforsvarets evne til at bekæmpe vira ud af drift. Forskerne undersøgte, om det sker ved, at ormene ændrer bakteriesammensætningen i tarmen. Men det lod ikke til at være tilfældet.

Vi ved altså ikke helt præcis, hvordan ormene forårsager skade på menneskekroppen. Mens forskerne leder efter forklaringer, kan du nyde billederne af helminter herover. Og samtidig glæde dig over, at Danmark er et koldt land. Langt de fleste af kræene trives nemlig bedst i varm og fugtig jord i tropiske og subtropiske lande.

Så når du er i de varme lande, skal du passe på med at spise jord. Det kan nemlig indeholde parasitæg og –larver. Når parasitterne først har fundet sig til rette, kan de finde på at blive hængende i din fordøjelseskanal i årevis.