Få 4 gode råd til, hvordan du træner bedst efter en bytur
Alkohol er ikke godt for din træning, men der er råd at hente, hvis du vil kombinere tørsten efter øl og vin med træning dagen efter.

Du vil gerne ud at drikke øl eller vin med vennerne, men du har også en aftale med løbebåndet i morgen. 

Kan man gøre begge ting? 

I denne udgave af Coach, som er en serie på Videnskab.dk's YouTube-kanal Tjek, undersøger vi, hvorvidt alkohol smadrer din træning. 

Du får blandt andet fire konkrete råd til, hvordan du bedst kombinerer en våd aften i byen med træning: 

  1. Undgå vigtige træninger efter en bytur
  2. Hold dig til 3-4 genstande, hvis du skal træne dagen efter
  3. Drik rigeligt med vand - både mens du er i byen, men også når du kommer hjem
  4. Følg Sundhedsstyrelsens anbefalinger om alkohol

Se hele videoen foroven, og bliv klogere.

Sundhed på YouTube

Tjek er Videnskab.dk's YouTube-kanal om sundhed og videnskab.

Formålet med kanalen er at bringe forskningsbaseret viden ud til danske unge. 

Kanalen er en del af et større projekt, YouKnowHow, som er støttet af Nordea-fonden.

Alkohol sender leveren på overarbejde

Der sker to helt centrale ting i kroppen, når man drikker alkohol. 

For det første sender du din lever på overarbejde. Det har du sikkert hørt før.

Når man drikker alkohol, forgifter man sin krop en smule, men vi skiller os hurtigt af med giften igen. 

Her kommer leveren ind i billedet. Alkoholen bliver nemlig nedbrudt i leveren, og derfor har leveren ikke overskud til at klare alt det andet arbejde, som den også skal klare. 

Det påvirker din træning, da der er masser af energi at hente fra leveren. Leveren kan nemlig levere energi til vores muskler i form af sukker.

Leveren har et sukkerlager, men den kan også nedbryde protein eller fedt til sukker.

Det kan den dog bare ikke i lige så høj grad, når den har travlt med at nedbryde alkohol.

LÆS OGSÅ: Den søde tand sidder i leveren

Alkohol dehydrerer dig

Den anden centrale ting, der sker i kroppen, er, at man lettere bliver dehydreret. 

Det gør man, fordi alkoholen er vanddrivende – det er også derfor, man hele tiden skal tisse, når man drikker alkohol. 

Det skaber to problemer for din træning:

  1. Der kommer mindre blod i blodbanen, og det betyder
  2. At vores hjerte må arbejde lidt hårdere og med lidt mindre overskud. Det gør, at man ikke kan arbejde lige så hårdt i sin træning.

Derudover er det godt at være velhydreret, når man træner, da det hjælper dig med at slippe af med varmen. 

Vi nedkøler kroppen ved at svede, men når vi mangler væske, bliver vi dårligere til at svede og dermed dårligere til at slippe af med varmen. 

Derfor er der større risiko for, at vi simpelthen overopheder under træningen, hvis vi er dehydrerede. 

LÆS OGSÅ: Paradoks: Hvorfor drikker vi alkohol?

Viden fra forskere og fagfolk

Informationerne i videoen bygger på solid faglig viden, som Tjek har fået fra forskere og fagfolk. I denne video har vi snakket med:

  • Jørn Wulff Helge, professor, Biomedicinsk Institut, Københavns Universitet
  • Jesper Franch, lektor, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, Aalborg Universitet

LÆS OGSÅ: Styrketræning for begyndere: Sådan kommer du godt i gang med at straffe jern

LÆS OGSÅ: Se videoen: Falder du for disse kostmyter?

LÆS OGSÅ: Hvad skal man spise, når man træner?

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.