Er aloe vera et mirakelmiddel for huden?
Kan aloe vera leve op til sit ry, eller har skeptikerne ret i, at planten er opreklameret?

Den grønne plante har ry for både at have helende og blødgørende evner. Men forskningen på området er begrænset. (Video: TJEK)

Giver det tørre, kolde vejr dig sprukne læber og tør hud?

Så skal du bare smøre aloe vera på! Eller hvad?

Det er et klassisk husmorråd, at aloe vera hjælper på alt fra rifter og solskoldninger til tør og sprukken hud.

Men kan den grønne plante leve op til sit ry?

Det forsøger vi at finde svaret på i dette afsnit af Skønhedslaboratoriet, som er en serie på Videnskab.dk's YouTube-kanal Tjek

Videnskab på YouTube

Tjek er Videnskab.dk's unge-magasin på YouTube.

Læs mere i artiklen Videnskab.dk lancerer YouTube-kanal om sundhed.

Til det har vi fået hjælp af en række forskere, som ved noget om huden og om planter.

Vi har snakket med Anders Woetmann Andersen, som er professor i immunologi og mikrobiologi, Louise Isager Ahl, postdoc ved Naturhistorisk Museum, og Ole Vang, som er Lektor ved Institut for Naturvidenskab og Miljø & Molecular and Medical Biology, Roskilde Universitet.

Aloe vera-plantens gel

Du har formentlig set en aloe vera-plante før, og måske har du endda selv haft en.

Planten kan nemlig findes hos de fleste blomsterhandlere og står rundt omkring i mange danske hjem.

Aloe vera-plantens aflange, grønne blade indeholder en gennemsigtig gel.

Det er den gel, der har gjort planten kendt for at have egenskaber, der kan redde og forbedre din hud.

Aloe vera-gel er også på ingredienslisten til en lang række hudprodukter - i EU ofte under navnet Aloe Barbadensis.

Men selvom aloe vera bruges og hyldes af mange verden over, er der ikke blevet forsket særligt meget i planten.

Alligevel har de forskere, vi har snakket med, nogle kvalificerede bud på, om fire gængse påstande om aloe vera-plantens egenskaber holder stik.

Påstand 1: Aloe vera er blødgørende

Forskerne mener faktisk, at det er ret sandsynligt, at aloe vera har en blødgørende effekt.

Plantens gel indeholder nemlig meget vand.

Den kan derfor være med til at fugte huden, hvis hudens naturlige fugtbarriere i en periode er beskadiget som følge af sol, sår eller slid.

Aloe veras fugtgivende evner skyldes muligvis, at aloe vera-gelen, som har en slimet konsistens, danner et lag på huden, som fungerer som en slags film.

Gelen er så stiv, at den formentlig ikke vil bevæge sig eller forsvinde fra huden, før du selv vasker den af.

Det er altså det lag af gel, der dannes, når du smører aloe vera på, som formentlig holder på fugten i huden og måske endda tilfører fugt.

Påstand 2: Aloe vera kan lindre huden

Det er endnu ikke blevet bevist, at aloe vera  kan lindre irritationer eller ubehag på huden.

Men nogle forskere tror på, at aloe vera, som trænger ind i huden, kan dæmpe den proces i kroppen, som får vores hud til at blusse op og blive rød, når vi for eksempel bliver solskoldede.

Hvis du har smurt din hud med aloe vera, har du måske mærket, at det kan virke kølende. Og det er formentlig den kølende fornemmelse, der gør, at mange opfatter aloe vera som lindrende på huden.

Aloe veras kølende egenskaber, forestiller forskerne sig, har noget at gøre med, at vandet fra den aloe vera, vi smører på huden, langsomt fordamper.

Når vand fordamper fra huden, er det nemlig med til at køle huden ned.

Det er for eksempel også det, der sker naturligt, når vi sveder.

Påstand 3: Aloe vera er bakteriehæmmende

Vi ved ikke med sikkerhed, om aloe vera hæmmer bakterier på huden.

Men man har faktisk bevist på celler i laboratorieforsøg, at aloe vera har en baktiere-hæmmende effekt.

En mulig forklaring på den effekt er, at aloe vera-gel indeholder salicylsyre.

Salicylsyre virker generelt bakteriehæmmende og findes blandt andet i hovedpinepiller og i cremer, der modvirker tilstoppede porer.

Men om salicylsyren i aloe vera rent faktisk gør, at gelen fra planten hæmmer bakterier på huden, mangler vi stadig endelige svar på.

Påstand 4: Aloe vera kan hele huden

Der findes faktisk et studie, der har undersøgt, hvorvidt aloe vera virker helende.

Studiets resultater peger på, at gelen fra planten hjælper sår til at hele hurtigere.

Men fordi studiet ikke er udgivet i det, der kaldes et kvalitetstjekket tidsskrift, kan vi, ifølge de forskere vi har talt med, ikke være sikre på, at resultaterne holder stik.

Det er dog ikke utænkeligt, at resulaterne er retvisende, og at aloe vera rent faktisk hjælper på sårheling.

For som du allerede ved, så danner aloe vera-gelen en beskyttende og fugtgivende hinde på huden.

Det er nogle af de mekanismer, man også bruger til at hele sår i hospitalsverdenen.

Men selvom aloe vera muligvis virker helende, er der ikke noget, der tyder på, at gelen skulle virke hverken bedre eller lige så godt som mange af de andre remedier, læger normalt bruger, når de behandler sår.

Uvished om aloe veras egenskaber

Vi ved altså nu, at aloe vera-gel lægger sig som en beskyttende hinde, når den smøres på huden.

Men om aloe vera rent faktisk kan leve op til sit ry og har alle de gode og helende egenskaber, vi tit hører, kan man endnu ikke sige med sikkerhed.

Der findes nemlig ikke ret meget forskning i aloe vera.

Det skyldes blandt andet, at der ikke rigtig er økonomisk vinding i at forske i aloe vera-planten.

Desuden peger resultaterne af den forskning i aloe vera, der allerede eksisterer, i forskellige retninger.

Det skal selvfølgelig ikke stoppe dig fra at bruge aloe vera derhjemme, hvis du oplever, at gelen gør noget godt for din hud.

Men du kan formentlig finde en creme eller et produkt, der kan det samme eller måske endda mere, end aloe vera kan.

Viden fra forskere og fagfolk

Har du måske selv en aloe vera-plante stående derhjemme, eller vil du bare gerne vide mere om plantens mange mulige egenskaber? Så se med i afsnittet af Skønhedslaboratoriet ovenfor!

Informationerne i videoen bygger på faglig viden, som Tjek har fået fra forskere og fagfolk:

• Anders Woetmann Andersen, professor, Institut for Immunologi og Mikrobiologi, Københavns Universitet
  • Louise Isager Ahl, postdoc, Naturhistorisk Museum, Københavns Universitet
  • Ole Vang, Lektor, Institut for Naturvidenskab og Miljø & Molecular and Medical Biology, Roskilde Universitet