Endeligt bekræftet: Depression kan trænes væk
Ny analyse slår endeligt fast, at træning hjælper mod mild til moderat depression. Det er første gang, forskere kun fokuserer specielt på effekten af fysisk træning hos mennesker med depression som hoveddiagnose.

Nu er det slået helt fast, at motion er godt mod milde og moderate depressioner. (Foto: Colourbox)

Nu er det slået helt fast, at motion er godt mod milde og moderate depressioner. (Foto: Colourbox)

En gruppe svenske forskere under ledelse af psykolog Torbjörn Josefson ved Högskolan i Halmstad har undersøgt, hvordan træning kan reducere depressionssymptomer.

»Hovedresultatet viser en signifikant effekt ved træningstiltag,« konkluderer rapporten.

Fundene, som er blevet publiceret i Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, kan have store effekter for behandling af depression, påpeger forskerne.

Første gang med fokus på træning

Selvom der har været foretaget meta-analyser i samme forskningsområde tidligere, er dette første gang, der kun er inkluderet studier, som specielt fokuserer på effekten af fysisk træning.

Forskerne sammenlignede tre kategorier: Deltagere uden behandling, deltagere som fik placebo og deltagere som fik almindelig pleje. Alle deltagerne var diagnosticeret med depression.

»Tidligere meta-analyser har inkluderet studier, hvor man har anvendt kontrolgrupper, som har fået behandling mod depression – for eksempel meditation, afslapningstræning eller lysterapi – og kan dermed have resulteret i et misvisende resultat,« siger Torbjörn Josefson i en pressemeddelelse.

Meditation og mindfulness

Det er påvist, at tiltag som meditation og afslapning har en antidepressiv effekt og derfor ikke bør udføres i kontrolgrupper.

»Siden meditation og mindfulness-baserede interventioner har sammenhæng med reduceret depression, er det umuligt at adskille effekten af fysisk træning fra effekten af meditationsdelen,« fremhæver rapporten.

Det nye studie har bl.a. frasorteret patienter, der bliver behandlet for depression med afslapningsøvelser, da disse øvelser i sig selv har en effekt. Ved at frasortere disse kunne man specifikt se på motion som en isoleret faktor. (Foto: Colourbox)

Tidligere meta-analyser har også inkluderet studier, hvor deltagerne ikke havde depression som hoveddiagnose, for eksempel patienter med multipel sklerose eller skizofreni.

»For at undersøge effekten af kun fysisk træning og motion ved depression, har man først og fremmest brug for at undersøge en homogen gruppe, hvor depression er hoveddiagnosen,« siger Torbjörn Josefson.

»Derfor er vores meta-analyse en vigtig opdatering af tidligere resultater, samtidig med at den giver en oversigt over forskning i fysisk træning og motion som behandling mod depression.«

Stor nytte for sundhedstjenesten

Analysen bekræfter, at fysisk træning faktisk hjælper mod depression – men med visse forbehold.

»Træning kan anbefales for personer med mild eller moderat depression, som er villige, motiverede og tilstrækkeligt fysisk raske til at tage del i et sådan program,« konkluderer rapporten.

»Både primærsundhedstjenester, psykiatri og arbejdsmiljøtjenester kan have stor nytte af dette gennem at udvikle og tilbyde gruppetræningsinterventioner – behandlinger specielt udformet til deprimerede patienter, enten som hovedbehandling eller som komplementærtilbud til traditionel behandling som for eksempel psykoterapi,« tilføjer Torbjörn Josefson.

© forskning.no Oversættelse: Julie M. Ingemansson

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte, døde og vaccinationer i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs mere om det utroligt velbevarede dinosaur-foster, som du kan se herunder.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med 1 million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk