Dansk studie: En times træning om ugen kan halvere din hovedpine
16 november 2018

Træning forebygger hovedpine. Hvad enten du styrketræner en time samlet eller deler træningen op, kan det betyde en halvering af dine smerter og antallet af dage, du har spændingshovedpine.

Det viser en undersøgelse blandt 573 kontoransatte, foretaget af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i samarbejde med Københavns Professionshøjskole, Dansk Hovedpinecenter på Rigshospitalet-Glostrup, Syddansk Universitet og Aalborg Universitet.

Det skriver forskningscenteret i en pressemeddelelse.

De kontoransatte vurderede deres smerter på en skala fra 0 til 10 før og efter et forløb, hvor de lavede øvelser for nakke og skuldre i henholdsvis:

  • 1 time i træk 1 gang om ugen, 
  • 3 gange om ugen i 20 minutter eller
  • 9 gange om ugen à 7 minutter.

Deltagerne trænede 1 time om ugen i 20 uger, og effekten var den samme for alle 3 modeller.

»Det vigtigste er, at man træner og gør det regelmæssigt hver uge, men der er fleksibilitet i forhold til at træne, som det passer bedst,«  udtaler professor Lars L. Andersen, der er en af forskerne bag undersøgelsen. 

Undersøgelsen viser desuden, at de deltagere, der havde en instruktør til at fortælle dem, hvordan de skulle udføre øvelserne, nedsatte deres forbrug af smertestillende midler som paracetamol, ibuprofen og aspirin.

Deltagere, der trænede alene, havde samme forbrug af smertestillende midler, på trods af at de samtidig oplevede færre smerter.

Undersøgelsen er publiceret hos ScienceDirect.

ele

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.