Eksperiment i finske børnehaver: Leg i skovbunden kobles til styrket immunforsvar hos børn
børn skovbund leg natur grøn styrke immunforsvar finsk helsinki børnehave

Der findes et væld af mikrober på jord, blade og planter, som måske kan gavne børns immunforsvar. (Billede: Shutterstock)

26 oktober 2020

Børn har godt af at komme ud og lege i naturen flere gange om ugen.

Når børnene har fysisk kontakt med de naturlige omgivelser, bliver deres immunforsvar nemlig styrket, peger et nyt studie fra Helsinki Universitet på, ifølge Science Alert.

Studiet bygger på et mindre eksperiment, som omfattede 10 bybørnehaver og i alt 75 børn.

Eksperimentet forløb over en måned, hvor forskerne målte effekten af forskellige niveauer af naturlig kontakt, skriver Science Alert.

• I fire af børnehaverne blev der anlagt kunstige skovbunde med græs, planter og buske og opstillet plantekasser, som børnene skulle passe.
  • I tre af de andre børnehaver kom børnene på en daglig skovtur, hvor de kunne lege.
  • Og i de sidste tre børnehaver ændrede forskerne ikke ved noget, men lod legepladserne være som de var, med underlag bestående hovedsageligt af fliser, grus og sand.

børnehaver_skovbund_finland_eksperiment_mikrobiom.png

En børnehave før (venstre) og efter (højre) at have omdannet legepladsen til en mere grøn version. (Foto: University of Helsinki)

Mindre end en måned senere kunne forskerne måle en større diversitet af sunde mikrober i maverne og på huden af de børn, som enten var på skovtur eller havde fået grønnere legepladser, skriver Science Alert.

Tilstedeværelsen af disse mikrober hjælper immunforsvaret, både ved at udvide dets repertoire af kendte bakterier, og i visse tilfælde kan bakterierne selv have immunstyrkende effekter.

Studiet er småt, og resultaterne mangler stadig at blive genskabt i andre studier, men forskningen stemmer overens med tidligere studier, som også påpeger en sammenhæng mellem kontakt med grønne omgivelser og stærke immunforsvar.

Studiet blev offentliggjort i tidsskriftet Science Advances.