Duften af jasmin virker som en valium
Duften af blomstrende jasmin virker nøjagtig som angstdæmpende og beroligende medicin, det har tyske forskere opdaget.

Jasmin er en populær haveplante på lidt sydligere himmelstrøg. Forskning viser nu, at plantens behagelige duft kan bruges som beroligende middel. (Illustrationsfoto: iStockphoto)

Det er forskere fra Heinrich Heine universitetet i Düsseldorf og Ruhr universitetet i Bochum, Tyskland, som er nået frem til det noget overraskende resultatet, og nu har de taget patent på opdagelsen.

Undersøgelsen er publiceret i det seneste nummer af 'Journal of Biological Chemistry'.

Forstærker signaler i hjernen

Forskerne når frem til den konklusion, at de dufte som kaldes 'Vertacetal-coeur' og den kemiske sammensætning PI24513, som findes i jasminduft, har de samme molekylære mekanismer og er mindst lige så stærke som almindelige barbiturater, benzodiazepiner og propofol.

Barbiturater var det almindeligste lægemiddel mod angst, søvnproblemer og epilepsi før benzodiazepiner, såsom valium, flunipam og rohypnol, kom i 1960'erne.

Propofol bruges som regel som indsovningsmiddel ved starten af anæstesi (bedøvelse) ved operationer.

Alle disse lægemidler virker via receptorer på nerveceller i hjernen, og forstærker og efterligner effekten af det signalstof som kaldes GABA, gamma-amino smørsyre.

Ifølge forskerne er det et problem, at medikamenterne skal gives i ganske store doser, før de begynder at forstærke GABA-effekten.

Lægemidler som disse er ikke alene stærkt vanedannende, men kan også give bivirkninger som depression, svimmelhed og trætte muskler.

Videnskabelig basis for aromaterapi

Undersøgelsen blev udført på mus. Musenes kasse blev fyldt med en liflig duft af jasmin. Når koncentrationen nåede et vist punkt, blev musene pludselig meget rolige og sad helt stille i hjørnet af deres kasse.

Derefter målte forskerne på de nerveceller, som styrer døgnrytmen i musehjernen, og fandt, at jasminduften giver samme effekt som almindelige angstdæmpende og beroligende lægemidler.

»Vi har fundet en ny klasse GABA-receptor-modulator, som kan gives gennem den luft, man indånder,« siger hovedforfatteren på undersøgelsen, professor Hanns Hatt, i en pressemeddelelse.

»Resultatet kan også betragtes som en videnskabelig basis for aromaterapi,« siger han.