Du skal muligvis holde igen med mundskyl, hvis du vil have mest ud af din træning, viser studie
mundskyllemiddel klorhexidin bakterier træning blodtryk

Hvis du fjerner mundbakterier med desinficerende mundskyllemiddel, kan det have den uhensigtsmæssige konsekvens, at du også fjerner gavnlige bakterier, der hjælper til at sænke blodtrykket i tiden efter træning. (Foto: Shutterstock)

06 september 2019

Træning og mundskyl er en dårlig cocktail, ifølge et nyt studie.

Mundskyllemidler, der desinficerer munden og eksempelvis bruges mod tandkødsbetændelse, fjerner nemlig ifølge studiet også bakterier, der er yderst gavnlige for din sundhed. Det skriver University of Plymouth i en pressemeddelelse.

»Bakterier i munden er enormt vigtige for at 'kickstarte', hvordan vores kroppe reagerer ovenpå træning i den første del af restitutionen. De fremmer et lavere blodtryk og iltning af musklerne,« skriver de engelske og spanske forskere, der står bag studiet.

LÆS OGSÅ: Er fluor i tandpasta farligt?

At træning netop kan sænke ens blodtryk er en rigtig gavnlig sundhedseffekt. Det handler om processen 'vasodilation', hvor kroppens blodkar udvider sig:

»Forskere ved, at blodkar åbner sig under træning, når produktionen af ​​nitrogenoxid øger diameteren på blodkarene og øger blodgennemstrømningen til aktive muskler. Det, der har været et mysterium, er, hvorfor blodcirkulationen forbliver højere efter træning, hvilket igen udløser et blodtrykssænkende respons kendt som hypotension,« siger hovedforfatter på studiet Raul Bescos.

Tidligere forskning har peget på, at nitrogenoxid ikke påvirker denne efterfølgende effekt på blodtrykket, men det nye studie viser det modsatte:

  • Nitrat absorberes af spytkirtlerne og udskilles via spyt i munden
  • Nogle særlige bakteriekulturer i munden bruger nitrat til at danne nitrit - et molekyle, der kan forbedre produktionen af ​​nitrogenoxid i kroppen
  • Når nitrit i spyttet sluges, skabes der mere nitrogenoxid, der så hjælper med at opretholde en udvidelse af kroppens blodkar
  • Det fører til en vedvarende sænkning af blodtrykket efter træning

LÆS OGSÅ: Styrketræning for begyndere: Sådan kommer du godt i gang med at straffe jern

Forskerne fulgte 23 voksne, der alle havde et godt helbred. De blev bedt om ved 2 forskellige lejligheder at løbe på et løbebånd i 30 minutter. Bagefter blev de monitoreret over 2 timer.

Under begge forsøg skulle de skylle munden i enten antibakteriel mundskyl (med 0,2 procent klorhexidin) eller et placebo-middel, nemlig vand med pebermyntesmag, efter 1, 30, 60 og 90 minutter.

De fik målt blodtryk og fik taget spyt- og blodprøver før træning og 120 minutter efter træning:

Målingerne viste, at forsøgsdeltagere, der havde skyllet munden i placebo, gennemsnitligt havde reduceret deres systoliske blodtryk med -5,2 mmHg efter en time. De, der brugte mundskyl, havde på samme tidspunkt reduceret med gennemsnitligt -2.0 mmHg. 

Studiet er publiceret i Free Radical Biology and Medicine.

LÆS OGSÅ: Her er de bedste råd mod dårlig ånde

LÆS OGSÅ: Aktivt kul som tandbleger? Sæt ikke næsen op efter et hvidere smil

ele

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.