Dine gener kan afgøre, om du drikker kaffe
Drikker du meget kaffe? Eller har du aldrig brudt dig om den sorte drik? Forklaringen på, at vores kaffe-præferencer er forskellige, kan ifølge nyt studie skyldes et bestemt gen. Interessant resultat, mener dansk forsker.
kaffe gener smag omsætte koffein

Hollænderne i et nyt studie drak væsentligt mere kaffe end italienerne. Forklaringen kan måske findes i de genetiske forskelle. (Foto: Shutterstock.)

Der er to slags mennesker i verden. Dem, der drikker kaffe, og dem, der ikke gør.

Men hvad er det egentlig, der gør, at nogle mennesker slet ikke kan få nok af den bitre, brune suppe, mens andre slet ikke kan se lyset?

I et nyt studie netop udgivet i Nature Scientific Reports har forskere undersøgt to forskellige befolkningsgrupper fra Nord- og Syditalien og sammenlignet dem med en befolkningsgruppe fra Holland.

Gruppen fra Holland drak væsentligt mere kaffe, end italienerne, og samtidig viste det sig, at et bestemt gen, kaldet pdss2, som undertrykker evnen til at omsætte koffein, var mere udtalt blandt italienerne.

»Man har tidligere vidst, at der var gener, som styrede koffeinnedbrydning, men det er interessant, at de har fundet et nyt gen, som ser ud til at være associeret til koffeinomsætningen og forbruget af kaffe,« siger Kjeld Hermansen, der er adjungeret professor ved Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet.

»Men der skal laves mere forskning, før vi kan vide, om der er en direkte årsagssammenhæng mellem genet pdss2 og forskellen i, hvor meget kaffe, grupperne drikker. Det kan også skyldes andet,« tilføjer han.

LÆS OGSÅ: Mørkristet kaffe er bedst for maven

Hollændere drak næsten tre gange så meget kaffe som italienere

Den hollandske befolkningsgruppe i studiet drak i gennemsnit 5,6 kopper kaffe om dagen, mens de to italienske grupper drak henholdsvis 1,9 og 2,3 kopper.

kaffe gener smag omsætte koffein

Når nogle mennesker ikke bryder sig om kaffe og aldrig lærer at drikke det, er det altså ikke udelukkende et spørgsmål om tilvænning. (Foto: Shutterstock)

Samtidig viste det sig, at mennesker der drak meget kaffe, havde en såkaldt lavere ‘ekspression’ af genet pdss2, hvilket ifølge forskerne tyder på, at der en sammenhæng mellem genet, og hvor meget kaffe man drikker.

Prøver af fedtvæv og væv fra slimhinden i spiserøret viste forskerne, at de personer, der havde en lav ekspression af genet, drak mere kaffe.

»Det fungerer sådan, ifølge studiet, at har du en lav ekspression af genet, så vil du drikke meget kaffe. Vi ved, fra tidligere studier, at andre gener som CYP1A2 har indflydelse på de enzymer, der nedbryder koffein i leveren. Omkring halvdelen af danskerne har en hurtig variant, mens den anden halvdel har en langsom,« siger Kjeld Hermansen.