Derfor kan man få angst af antidepressiv medicin
Kilde:
26 august 2016

Omkring 100 millioner mennesker på verdensplan tager en form for antidepressiv medicin, også kaldet selektive serotoningenoptagshæmmere (SSRI).

Denne type antidepressiv medicin kan behandle depression, angst og andre relaterede symptomer. Der er bare ét problem.

Antidepressiv medicin har vist sig at forværre angst, hvilket fører til at mange patienter stopper behandlingen. Forskere har ikke helt kunnet forstå hvorfor, men nu har en gruppe forskere fra University of North Carolina, School of Medicin et bud. Det skriver sciencedaily.com.

De har i forsøg med mus fundet et angstkredsløb, der aktiveres af serotonin, som altså findes i antidepressiver.

»Håbet er, at vi vil være i stand til at identificere et medikament, der kan indtage det her kredsløb, så patienterne kan tage deres medicin i de første uger, hvor problemet oftest opstår. Mere generelt betyder de her resultater, at vi har fået en udvidet forståelse af, hvad der driver angst og frygt i pattedyr,« siger Thomas L. Kash, der er ph.d. og forsker ved Institut for Farmakologi ved University of North Carolina, til sciencedaily.com.

Grunden til, at der findes serotonin i antidepressiv medicin, er, at serotonin er med til at gøre en i godt humør.

For at undersøge, hvorfor antidepressiverne giver en øget angst i begyndelsen af behandlingen har forskerne anvendt mus. Musene fik antidepressiv og kunne se, at det påvirkede en gruppe neuroner, som er en del af hjernens belønnings- og motivationscenter og derfor gør os glade og nedsætter angst.

Disse neuroner mistede næsten deres effekt, og musene oplevede  ifølge forskerne derfor øget angst.
Selvom studiet er lavet på mus er forskerne ifølge sciencedaily.com overbeviste om, at det samme vil vise sig i mennesker. Da det er dem, der oplever en øget angst i starten af behandlingen.

Forskerne er allerede nu i gang med at undersøge en gruppe proteiner, der muligvis kan mindske effekten.

Resultaterne er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature.