Depression er en problemløser
Depression løser komplicerede problemer, mener amerikanske forskere, som fremhæver de positive sider af depression.

Af en eller anden grund har evolutionen ikke skilt sig af med menneskets depressioner. Hvad de mørke tanker egentligt skal gøre godt for, undrer forskerne. (Colourbox)

Ramler livet sammen om ørerne på dig, så kan en depression måske hjælpe dig med at finde en udvej.

Nedtrykthed og depression fører nemlig en række positive ændringer med sig. Det mener i hvert fald psykolog Paul Andrews fra Virginia Commonwealth University og psykiater J. Anderson Thomson fra University of Virginia.

Blandt fordelene er, at:

Depressive tænker mere logisk og koncentreret Depressive er mindre tilbøjelige til lave andet end at sidde og tænke Depressive isolerer sig og bliver derfor ikke forstyrret af andre mennesker

Depression er ifølge de to forskere et værktøj, som hjælper med at sætte fokus på komplicerede problemer. Det foregår ved at fremme en grundig og detaljeret overvejelse af problemet, og den gavnlige effekt kan være forklaringen på, at menneskets hjerne har anlæg for depression.

Evolutionen har nemlig over tid sorteret uheldige egenskaber fra, men alligevel eksisterer anlægget for depression stadigvæk.

Sociale dilemmaer

Sociale dilemmaer er nogle af de mest komplicerede problemer, vi mennesker bliver stillet overfor, og forskerne mener, at depression har udviklet sig som et svar på det sociale livs udfordringer.

I det sociale liv er det tit svært at skelne klart mellem gode og dårlige løsninger, og det gør det ekstra vigtigt at tænke grundigt over problemerne.

FAKTA OM DEPRESSION:

Det anslås, at cirka 125.00 danskere har en moderat til svær depression, mens cirka 75.000 har en let depression.

Blandt symptomerne på depression kan være:

- Længere tids tristhed og

nedtrykthed

- Man mister interessen og mangler drivkraft

- Man har svært ved at se meningen med livet

- Det er svært at koncentrere sig

- Man isolerer sig og orker ikke selskab

Der kan være forskellige årsager til depression, for eksempel:

- Konflikter i familien eller på arbejde

- Dødsfald, skilsmisse eller afskedigelse

- Arvelighed

- Langvarig stress

- Misbrug

Kilde: Psykiatrifonden.dk

»Tænk på en kvinde med to små børn, som opdager, at hendes mand er hende utro med en yngre kvinde. Er kvindens bedste strategi at ignorere mandens affære? Eller skal hun tvinge ham til at vælge mellem hende selv og den anden kvinde, og derved løbe risikoen for at bliver forladt,« spørger de to forskere.

Og det er netop problemer uden en klar løsning, forskerne mener, depression kan være en god reaktion på. For jo grundigere man overvejer mulighederne, jo større sandsynlighed er der for, at man finder en fornuftig løsning, skriver de.

Den enkelte eller gruppen

Thomas Nielsen, lektor i psykologi ved Aarhus Universitet, medgiver, at depression kan have en positiv funktion. Også selvom det måske ikke altid føles sådan. Men han er skeptisk over for de amerikanske forskeres synspunkt.

Evolutionen kan nemlig godt have bevaret anlægget for depression, selvom det ikke kommer individet til gode. Evolutionen tager nemlig også hensyn til, hvad der er en fordel for den gruppe, som personen lever i.

»Vi har alle evnen til at blive deprimerede som en medfødt egenskab, der kan være hensigtsmæssig. Enten for den enkelte, hvis han lærer at tænke sig bedre om, eller for gruppen, hvis den udstødte ikke længere forstyrrer de andre,« siger Thomas Nielsen, og fortsætter:

»Det svarer til, at sårede dyr trækker sig tilbage fra flokken, og lægger sig ned og ser deprimerede ud i al ensomhed, fordi de ikke længere kan klare sig.«

Mennesker, som ikke helt fungerer i en gruppe, udelukker altså ufrivilligt sig selv via en depressiv reaktion.

Og det er en fordel for gruppen.

Depression hjælper til at give slip

Depression er ikke et tilfældigt eller ulykkeligt biprodukt af evolutionen. Set fra naturens side har depression en hensigt.

Thomas Nielsen

Selvom Thomas Nielsen ikke umiddelbart mener, at depression skærper tænkningen, så kan en depression have andre fordele.

»Lettere depressioner især hos unge mennesker kan tjene til, at man løsriver sig fra urealistiske mål. Ved at 'opgive ævred' og have det skidt og være nedtrykt i en periode kan man på længere sigt få det bedre,« forklarer han.

Kan man ikke slippe de urealistiske drømme, fører det nemlig til nederlag eller skuffelse, og det øger risikoen for en sværere depression.

Og evnen til at give slip er vigtigere end nogensinde før, mener Thomas Nielsen.

»Depression er ofte en reaktion på at miste noget. Når et kærlighedsforhold må opgives, eller man kommer til kort i karrieren. Og i et moderne samfund stilles der rigtig mange muligheder og mål op for os, og derfor er der også rigtig mange muligheder for at komme til kort,« siger han.

Godt med nuancer på depression

Thomas Nielsen er glad for, at der komme flere nuancer på diskussionen omkring depression. Og her er det særligt interessant at finde ud af, hvordan depression kan være både godt og skidt.

»Depression er ikke et tilfældigt eller ulykkeligt biprodukt af evolutionen. Set fra naturens side har depression en hensigt, selvom det kan være svært at forstå, når man ser, hvor hårdt det er for den enkelte,« siger Thomas Nielsen.