Danske forskeres corona-vaccine virker på mus
vaccine covid-19

Til december begynder de første forsøg på mennesker. (Foto: Shutterstock)

Kilde:
10 juni 2020

Mens samfundet har været lukket ned, har et dansk forskerhold ved Københavns Universitet arbejdet intensivt på at udvikle en vaccine mod COVID-19.

Nu er det lykkedes at udvikle en potent vaccine, som virker på mus, og som nu er klar til at blive testet på mennesker. Det skriver Politiken.

Forskerholdets leder, professor Ali Salanti, uddyber, at forskernes upublicerede data tyder på, at vaccinen, som er blevet døbt AV2CLP-nCoV-19, er mere potent end de forsøgsvacciner, der i øjeblikket bliver testet på mennesker rundt omkring i verden.

Selvom bedriften er en milepæl, er der stadig lang vej, før forskerne er i mål med en vaccine, som kan anvendes til at bekæmpe COVID-19 i praksis.

Men resultaterne fra forsøgene på mus ser ifølge forskerne lovende ud, skriver Politiken.

Forskerne anvender en vaccineteknologi, hvor der fremstilles en kunstig viruspartikel. Den kloner de med coronavirussens spikeprotein, som er det protein, virussen bruger til at trænge ind i kroppens celler.

En af fordelene ved den teknologi er, at den kunstige viruspartikel er harmløs. Den indeholder ikke RNA eller DNA i cellen, og derfor kan den ikke reproducere sig og gøre skade i kroppen. Læs mere om teknologien i artiklen 'Kapløb om vaccine mod coronavirus: Disse tre vaccineteknologier kan muligvis løse coronakrisen'.

Forskerne har vaccineret mus med den hjemmelavede virus, som altså er ufarlig sammenlignet med den ægte coronavirus, skriver Politiken.

Man har herefter tappet blod fra musene og i to uafhængige laboratorier testet, om antistofferne i blodet kunne forhindre, at coronavirus trængte ind i menneskeceller i en petriskål.

Det kunne det. Faktisk også efter, at museblodet var blevet fortyndet op til 5.000 gange.

En af dem, der var med til at teste vaccinens virkning i et af de uafhængige laboratorieforsøg, er professor Søren Riis Paludan fra Aarhus Universitet. Han peger på, at vaccinen har stort potentiale.

»I det vildeste scenarium er det her covid-19-vaccinen, og så behøver jeg næsten ikke at sige mere. Men jeg har også fulgt videnskabelig litteratur længe nok til at vide, at der er mange ting, der har set godt ud i mus, og så holdt det ikke i mennesker,« siger Søren Riis Paludan til Politiken.

De første forsøgspersoner forventes at kunne blive vaccineret i december måned i et klinisk fase 1-studie. Her undersøger man blandt andet, om vaccinen har eventuelle utilsigtede bivirkninger, skriver Politiken.

Du kan læse mere om og se video af forskernes arbejde i artiklen 'I et tomt tårn knokler danske forskere for at lave en vaccine mod corona'.