Danske forskere har banebrydende nyt om livsvigtigt enzym
I årevis har forskere været klar over, at det både kan dræbe og helbrede, når særlige steroider binder sig til det livsvigtige enzym kaldet natrium-kaliumpumpen, men hvordan den molekylære binding ser ud, har været et mysterium. Nu har forskere fra Aarhus løst det.

I alle kroppens celler er der enzymer kaldet natrium-kaliumpumper, som er med til at holde os i live. Hvis bestemte pumper er defekte, kan det have livsfarlige konsekvenser for hjertets slag, blodkredsløbet, hjernefunktionen m.m. (Foto: Shutterstock)

Hjertet pumper. Du lever. Men hvis du spiser visse planter såsom Almindelig Fingerbøl (Digitalis purpurea), der vokser i danske skove og på skrænter, holder dit hjerte sandsynligvis op med at slå.

Planten indeholder kardiotoniske steroider, som er så giftige, at man kan dø af dem, men de kan også redde liv: Hvis steroiderne doseres rigtigt, har de en helbredende effekt blandt andet på hjertekarsygdomme, forhøjet blodtryk og visse kræfttyper. Derfor har de i 200 år været brugt som hjertemedicin.

LÆS OGSÅ: Kræft-enzymer er mere snu, end vi troede

Pile med giftige steroider

Nu har danske forskere for første gang beskrevet i atomar detalje, hvordan de kardiotoniske steroider virker ved at binde sig til et helt fundamentalt enzym i kroppen. Det er første, afgørende skridt til at forstå, hvordan steroiderne ikke bare kan dræbe, men også kan få et sygt og svagt hjerte til igen at slå rytmisk og kraftigt.

»De her steroider er virkelig farlige stoffer. De bruges som forsvarsvåben af dyr og planter, og i Afrika er de blevet brugt som pilegift. Vi ved, at steroiderne findes i planter, i krybdyr og at selv menneskekroppen producerer dem,« siger Natalya Fedosova, som er lektor på Aarhus Universitets Institut for Biomedicin og ved Grundforskningscenter PUMPkin.

Enzym udløste Nobelpris til dansker

Fysiologiprofessor Jens Christian Skou (født 1918) fra Aarhus Universitet forskede i cellemembraners funktion.

I 1957 udgav han sin første artikel om et livsvigtigt enzym i cellemembranerne, som han kaldte natrium-kaliumpumpen (Na+,K+-ATPase).

I 1997 fik han Nobelprisen i kemi for opdagelsen.

»Men når de doseres rigtigt, har steroiderne en helbredende effekt på hjertekarsygdomme, forhøjet blodtryk, nogle kræfttyper og en række andre sygdomme. Derfor bruger man dem som hjertemedicin og forsøg med at udvikle kræftmedicin er i gang,« fortsætter hun.

Steroider binder sig til natrium-kaliumpumper

Forskere har længe vidst, at kardiotoniske steroider binder sig til et livsvigtigt enzym, som i sin tid blev opdaget af den danske professor Jens Christian Skou. I 1997 fik han Nobelprisen i kemi for opdagelsen af enzymet, der findes i alle kroppens celler.

Det nobelpris-udløsende enzym kaldes en natrium-kaliumpumpe, fordi det sørger for, at natriumioner (Na+) hele tiden bliver pumpet ud af kroppens celler, og at kaliumioner (K+) bliver pumpet ind. Hør og se en forklaring på natrium-kaliumpumpens funktion i denne video fundet på YouTube.

LÆS OGSÅ: Ingen gider læser Nobelpris-vindernes artikler

Vigtig beskrivelse af molekylær binding

Natrium-kaliumpumpens funktion og struktur har forskerne altså styr på, og der er også publiceret utallige videnskabelige artikler om de kardiotoniske steroider, som i århundreder er blevet brugt i medicin - men hvordan steroiderne helt præcist binder sig til og påvirker natrium-kaliumpumpen, har indtil videre været en gåde.

Bindingen mellem det kardiotoniske steroid ouabain og natrium-kalium pumpen er kompleks. Sådan ser den ud. (Illustration: Postdoc Mette Laursen, PUMPkin)

Nu er det lykkedes forskerne fra Aarhus Universitets at få et klart billede af det.

»For første gang nogensinde har vi beskrevet, hvordan de kardiotoniske steroider binder sig til natrium-kaliumpumpen på atomart niveau, så nu har vi detaljeret, ny viden, som kan bruges til at udvikle nye typer medicin, der er specifikt målrettede mod en række livstruende sygdomme,« siger Natalya Fedosova.

Fra enzymer i svinenyretr til krystaller