Dansk grundforskning kan fintune ny kræftbehandling
Forskere fra Københavns Universitet har opdaget en hidtil ukendt og overraskende styring af de proteiner, der reparerer menneskets celler. Det kan forbedre måden, som kræft behandles på
Grundforskning Videnskab.dk kræftkur menneskets mindste byggesten

Grundforskere fra Københavns Universitet har fundet en mekanisme, der på sigt kan forbedre kræftbehandling. (Foto: Shutterstock).

Danske forskere fra Københavns Universitet har opdaget en hidtil ukendt mekanisme i måden, kroppen bekæmper fejlagtige celledelinger på.

Det kan på sigt være med til at fintune en ny kræftbehandlingsmetode, som netop nu testes klinisk.

Mekanismen er opdaget blandt de mindste, menneskelige puslespilsbrikker, nemlig de proteiner, cellerne laver ud fra opskrifter, der er bestemt af generne i DNA.

»Opdagelsen kan medvirke til at forbedre en behandlingsmetode mod eksempelvis kræft, som lige nu testes og har vist lovende resultater,« fortæller professor Niels Mailand, fra Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research på Københavns Universitet.

Han og hans team har netop fået offentliggjort en artikel om opdagelsen i det ansete videnskabelige tidsskrift Nature Cell Biology.

LÆS OGSÅ: På kræftkur-jagt blandt menneskets mindste byggesten

Grundforskning Videnskab.dk kræftkur menneskets mindste byggesten

Den nye opdagelse udnytter kræftens trang til at vokse uhæmmet. (Foto: Shutterstock).

En følsom proces

Opdagelsen er grundforskning i sin reneste form og omhandler den måde, som kroppen behandler skader på DNA’et – det såkaldte DNA-skaderespons.

Når celler deler sig og dermed vokser, skal de kopiere sig selv, og altså også deres DNA, på 6-8 timer – selv om der er tale om milliarder af, hvad der, i mangel af bedre, kan betegnes som små bogstavkoder, der skal duplikeres.

»Det er en følsom proces: Der er mange ting, der kan give cellen stress undervejs. Eksempelvis hvis cellerne mangler deres byggeklodser, eller der opstår DNA-skader under kopieringen af DNA’et« fortæller Niels Mailand.

De fejl og mangler kan udløse det, der kaldes DNA-replikationsstress, og som øger risikoen for fejl under kopieringen af DNA, og det kan ske for alle celler i kroppen. Når der opstår replikationsstress, tilkaldes proteinet ATR, som dæmper stressen og får kopieringen af DNA og celledelingsprocessen til at køre mere normalt.

»ATR-proteinet er cellens organisator i kampen mod replikationsstress. Hidtil har man troet, at ATR alene blev aktiveret af proteinet TopBP1, men vi har fundet ud af, at endnu et protein kan sætte ATR i gang,« fortæller Niels Mailand.

LÆS OGSÅ: Hvad er grundforskning?

Hvad skal vi med grundforskning?

Videnskab.dk tager dig med helt ind i maskinrummet af grundforskningen og finder ud af:

• hvad skattekronerne går til,
  • hvilke projekter der bliver lavet,
  • hvem der står bag og
  • hvad vi historisk set har fået ud af grundforskning.