Cykelryttere får også ondt i ryggen
En undersøgelse viste, at næsten halvdelen af de adspurgte cykelryttere hyppigt døjede med lændesmerter.
hviledag tour de france rygsmerter

Blandt de mest almindelige smerter hos professionelle cykelryttere finder man knæ- og lændesmerter. Det er måske ikke så overraskende, når man ser på den foroverbøjede arbejdsposition. (Foto: Shutterstock)

Overbelastningsskader i cykling kan kræve behandling og i værre tilfælde, at der holdes en decideret pause fra cyklingen.

Det sidste er naturligvis en alvorlig sag i et vigtigt løb som Tour de France, da rytteren så må udgå og ikke længere kan hjælpe sit hold.  

Men der skal virkelig meget til, for at en rytter udgår af Touren. Det forekommer således af og til, at ryttere gennemfører Touren selv med store skader, herunder akutte skader som knoglebrud. 

En del Tour-fans husker måske, da CSC-rytteren Tyler Hamilton tilbage i 2003 vandt en etape i Pyrenæerne efter et længere soloridt. På det tidspunkt havde han i to uger kørt rundt med et dobbelt brud på sit højre kraveben.   

Knæ og ryg er mest udsat

For at få et overblik over overbelastningsskader blandt professionelle cykelryttere besøgte Clarsen og medarbejdere i 2010 116 ryttere på deres træningslejre og spurgte til deres skader

Næsten alle – 109 ryttere eller 94 procent – svarede på forskernes spørgsmål om overbelastningsskader de sidste 12 måneder. 

Undersøgelsen viste, at 23 procent af rytterne led af knæsmerter, mens hele 45 procent led af lænderygsmerter. Det var de to hyppigste skavanker blandt rytterne. 

Af de to typer skader medførte knæsmerterne oftere, at der måtte holdes pause fra cyklingen, mens lænderygsmerterne oftere medførte behov for lægefaglig konsultation. 

LÆS OGSÅ: Sådan slipper du hurtigst af med rygsmerter

Forskerzonen

Denne artikel er en del af Forskerzonen, hvor forskerne selv kommer direkte til orde og skriver om deres forskning.

Forskerzonen er støttet af Lundbeckfonden.

Sammenhæng mellem cykling og lændesmerter

Ondt i ryggen er jo nærmest en folkesygdom, og man kunne tænke, at den nok bare rammer de professionelle cykelryttere ligesom alle andre. 

Men i Clarsen med fleres undersøgelse kom det frem, at cykelrytterne var mere plagede i sæsonen, hvor de cyklede mere.

Med andre ord så det ud til, at der er en sammenhæng mellem cyklingen og smerterne i lænderyggen. 

Når man ser på deres foroverbøjede arbejdsposition, er det måske ikke så mærkeligt endda.

LÆS OGSÅ: »Bedøvet af smerte efter 20 minutter«: Undgå siddesår med creme og den rigtige sadel

LÆS OGSÅ: Restitution er alfa og omega for en cykelrytter – men vi ved ikke meget om det

Hviledag - 22. juli

I dag er det anden hviledag for de sandsynligvis hårdt ramte cykelryttere. Hviledagen tilbringes i Nîmes, der har mange historiske seværdigheder fra den romerske periode.

Følg med i Touren hver dag på Forskerzonen

Forskerzonen er gået i Tour de France-udbrud. Hver dag under Touren, også på hviledage, går vi til angreb på et vigtigt element i Touren.

Det handler eksempelvis om højdetræning, rygsmerter, varmetilpasning, doping, kalorier, champagne, om man skal stå eller sidde, når man cykler - og meget, meget mere. 

Ernst Albin Hansen er lektor og idrætsforsker ved Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på Aalborg Universitet og skriver hver dag en kort artikel, hvor han går i kødet på videnskaben bag, hvordan man kommer først i mål.

Det er andet år, Ernst skriver Tour-kalender for Forskerzonen. Sidste år skrev han blandt andet om kondital, aerodynamik, siddesår, restitution, watt-produktion, mental træning m.v. Læs eller genlæs dem her

Alle årets artikler finder du her: 

1. etape: Skyl munden med sukkervand og kør hurtigere

2. etape: Er det en fordel at cykle med skæve kædehjul?

3. etape: Benarbejdet i Touren kan stort set klares med hovedet under armen

4. etape: Hård intervaltræning kan give dårligt humør

5. etape: Hvorfor cykler rytterne egentlig med klikpedaler?

6. etape: Hvornår skal man stå op i pedalerne?

7. etape: Virker højdetræning overhovedet?

8. etape: Cykelryttere træder hurtigere rundt i pedalerne, end de egentlig burde

9. etape: Sådan forsøgte man at forklare Lance Armstrongs effektivitet før doping-afsløringen

10. etape: Jo, doping med EPO er meget effektivt!

Hviledag: Sådan kan rytterne vænne sig til varmen

11. etape: Gentagelse gør mester – jo mere vi gentager rytmisk bevægelse, desto hurtigere gør vi det

12. etape: Puha! Derfor kan varmen være så trættende for rytterne

13. etape: Enkeltstart: Giv den ekstra gas op ad bakke, og slap lidt af, når det går nedad

14. etape: Vi burde træde pedalerne langsommere rundt i højden

15. etape: Mindre ilt i bjergene svækker præstationen

Hviledag: Cykelryttere får også ondt i ryggen

16. etape: Nogle ryttere har bare lettere ved at komme i form

17. etape: Er doping i cykelsporten umuligt at undgå?

18. etape: Uden mad og drikke, duer helten ikke: Touren er en stor kaloriefest, men alligevel taber rytterne sig

19. etape: Cykelcross – effektiv træning for landevejens helte

20. etape: Opfindsom træning virker ikke

21. etape: Flere Tour-ryttere har opdaget det: Cykelcross er benhård, naturlig intervaltræning

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.