Chili forbundet med lavere dødelighed
16 januar 2017

Mennesker, der spiser chilipebre, har 13 procent lavere dødelighed, konkluderer et forskerpar fra University of Vermont i USA i et stort befolkningsstudie. Det skriver medicalxpress.com.

Sammenhængen kan blandt andet skyldes, at stoffet capsaicin i chili stimulerer bestemte proteiner kaldet Transient Receptor Potential (TRP)-proteiner i cellemembranen, fortæller forskerne i deres studie i tidsskriftet Plos One.

LÆS OGSÅ: Folk, der spiser krydret mad, lever længere

»Selvom mekanismen, hvorved chilipebre kunne forsinke dødeligheden, langt fra er fastslået, kunne Tansient Receptor Potential (TRP)-kanaler, som er de primære modtagere for stærke stoffer som capsaicin (den afgørende komponent i chilipebre) være delvis ansvarlig for den observerede sammenhæng,« skriver forskerne i studiet.

TRP-proteinerne sidder i cellernes overflade og sørger for at transportere bestemte stoffer ind og ud af cellen.

Andre studier har vist, at stimuleringen af bestemte TRP-kanaler kan starte mekanismer i cellen, der modvirker fedme, hvilket igen fører til lavere risiko for hjertekarsygdomme, stofskiftesygdomme og lungesygdomme, skriver forskerne i studiet.