Chat med forskere: Batter fysisk aktivitet i folkeskolen?
Folkeskolereformen dikterer masser af fysisk aktivitet for vores poder i løbet af skoledagen - men nytter det, og hvilke effekter har det på læringen? Her kan du læse en chat mellem læsere og to af de fremmeste forskere på området.

Kan man hoppe sig til bedre læring? I en livechat fortæller to forskere, hvilken viden vi har på nuværende tidspunkt om fysisk aktivitet i folkeskolen. (Foto: Shutterstock)

Folkeskolereformen, der trådte i kraft 2014, dikterede, at eleverne skal være fysisk aktive mindst 45 minutter om dagen.

Men nytter det overhovedet noget at beordre eleverne til at hoppe tabeller og danse til diktat?

Svaret fremgår af en ny rapport fra Vidensråd for Forebyggelse, der er offentliggjort torsdag - læs mere om den i en anden artikel. Men hvorfor virker det, eller hvorfor virker det ikke? Hvordan implementer man i givet fald bedst den fysiske aktivitet i folkeskolen? Eller bør reformen laves om, fordi tiden kan bruges på noget bedre?

Her kan du læse svar i en chat mellem læsere og to af forfatterne på rapporten, nemlig Bente Klarlund Pedersen fra Københavns Universitet og Anna Bugge fra Syddansk Universitet. Chatten fandt sted torsdag 31. marts 2016:

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.