Børns indlæring påvirkes ikke af gentagne sygedage
26 februar 2018

Børn med let hang til snotnæse og feber er lig med gentagne sygedage og et bjerg af lektier, der hober sig op. 

Men mange lette sygedage betyder ikke noget for børnenes udvikling i det store billede.

Det viser et registerstudie fra Aarhus Universitet med 598.553 danske børn, publiceret i det videnskabelige tidsskrift The Pediatric Infectious Disease Journal, skriver universitetet i en pressemeddelelse.

Studiet bygger på danske registre med data om helbred, behandlinger og indlæggelser, udlevering af recepter og resultater fra folkeskolens afgangsprøve, der blev brugt som forskernes målestok.

Forskerne har desuden taget højde for faktorer som fødselsvægt, psykisk eller kronisk fysisk sygdom hos barnet samt forældrenes uddannelsesniveau og mentale helbred.

»Studiet bør berolige alle de forældre, som oplever, at deres småbørn ofte er syge. Så længe det ’kun’ drejer sig om lettere infektioner, om end barnet er medtaget og skal have medicin, tyder vores fund ikke på, at der er risiko for barnets kognitive udvikling,« siger en af forskerne bag studiet, læge og ph.d.-studerende Ole Köhler-Forsberg fra Institut for Klinisk Medicin ved Aarhus Universitet, i pressemeddelelsen.

Til gengæld bekræfter studiet, at der er en sammenhæng mellem svære infektioner og kognitive færdigheder i form af en nedsat chance for at gennemføre folkeskolen.

De svære infektioner er dog ikke så hyppige i Danmark, blandt andet som følge af det danske vaccinationsprogram.

fghs

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.