Bakterier trives i din bruser
Der er lunt, mørkt og fugtigt i et brusehoved. Det er lige sagen for farlige mikroorganismer, der kan formere sig lystigt derinde. Derfor kan brusebade være til fare for sundheden, viser ny forskning.

Hvis man er sund og rask, tager man ikke skade af et brusebad, selv om brusehovedet gemmer på bakterier. (Foto: Univ. of Colorado)

Der er millioner og atter millioner bakterier i en liter helt almindeligt drikkevand, men heldigvis er de færreste af dem potentielt sygdomsfremkaldende.

Enkelte ubehagelige bakterier kan man dog ikke slippe for, og nogle af disse farlige bakterier kan hygge sig gevaldigt i brusehoveder. Det viser en ny amerikansk undersøgelse, hvor forskerne har nærstuderet prøver fra 45 brusehoveder.

Forskerne fra University of Colorado i USA brugte genteknologi til at identificere de bakterier, der gemte sig i brusehovederne. Og det viste sig, at en tredjedel af dem rummede betydelige mængder af mykobakterier, der kan være sygdomsfremkaldende.

Det var især bakterien Mycobacterium avium, der boltrede sig i brusehovederne. Den kan give en sygdom, der kaldes fugletuberkulose. Den angriber først og fremmest lungerne og forårsager hoste og træthed, men man kan også få hævede kirtler på halsen og kroniske sår.

»Hvis du får vandet i ansigtet med det samme, når du tænder for bruseren, får du sandsynligvis en omgang Mycobacterium avium med i købet, og det er ikke særlig sundt,« fortæller professor Norman Pace fra University of Colorado i en pressemeddelelse.

Forskerne ledte også efter de farligere legionella-bakterier, men fandt heldigvis ikke nogen.

Man skal ikke være bange for brusebade

Forskerne fandt ud af, at bakterierne tilsyneladende trives bedre i brusehoveder af plastic end i dem af metal. Og når bakterierne først har etableret sig, kan de være svære at slippe af med. Det viste sig, at nogle af mykobakterierne nemt kan overleve en grundig rengøring med en klor-opløsning.

Bakterierne er kun farlige, hvis de kommer ned i lungerne, men det kan de også nemt komme, når man tager brusebad. De bliver nemlig luftbårne, når de strømmer ud af brusehovedet sammen med vandet. Små vanddråber med bakterier kan nemt indåndes.

Man behøver dog ikke at være voldsomt bekymret over at tage brusebad, med mindre man i forvejen lider af en lungesygdom eller har nedsat immunforsvar, som det f.eks. er tilfældet for HIV/AIDS-patienter.