Bacon og æg er godt for gravide
Nyt studie viser en sammenhæng mellem stoffet cholin, der blandt andet findes i bacon og æg, og udviklingen af hjerneceller i fosterstadiet.

Spis bare løs, hvis du er gravid. Det vigtige stof cholin, der især findes i æggeblommer og kød er godt for fosterets hjerneudvikling, viser ny forskning. (Foto: pjohnson1)

Hvis du er gravid og leder efter en undskyldning for at spise en god omgang bacon og æg, er der nu hjælp at hente i videnskabens verden.

Udover at smage glimrende sammen indeholder disse madvarer nemlig stoffet cholin, som ifølge ny forskning spiller en vigtig rolle i udviklingen af de regioner i fostres hjerner, der har betydning for hukommelsen.

Forsøget er udført af forskere ved University of North Carolina i USA, som har opdaget sammenhængen ved at studere udviklingen af musefostres hjerner. Resultaterne er netop offentliggjort i januarudgaven af det anerkendte tidsskrift FASEB Journal.

»Vores forsøg med mus viser, at kosten hos gravide, og især indholdet af cholin i kosten, kan ændre de epigenetiske 'kontakter', der kontrollerer hjernens udvikling i fosterstadiet,« siger dr. Steven Zeisel, der er en af forskerne bag undersøgelsen, i en pressemeddelelse.

»Yderligere forståelse af, hvordan vores kost ændrer vores gener, kan være meget vigtigt for at sikre optimal udvikling,« siger han.

Forandrede proteiner

Epigenetik referer til en ændring i genernes udtryk, som ikke involverer ændringer i det underliggende DNA, men som alligevel kan nedarves til næste generation. Det vil ofte være epigenetiske faktorer, der ligger til grund for forskelle på enæggede tvillinger.

Forskerne gav to grupper gravide mus forskellig kost i den periode, hvor fostret udvikler sin hippocampus, som er det område i hjernen, der blandt andet styrer hukommelsen.

Den første gruppe fik ingen cholin, mens den anden fik en dosis på 1,1g/kg. Den gruppe, som ikke fik cholin, havde anderledes epigenetiske ændringer af nogle særlige proteiner, kaldet histoner, som 'pakker' generne i de celler, der styrer dannelsen af nye hjerneceller.

Ved at isolere disse celler og dyrke dem i en cellekultur kunne forskerne se, hvordan generne for to specifikke proteiner, G9a og Calb1, der styrer dannelsen og udviklingen af nerveceller, kom til udtryk. Det viste sig, at de to proteiner var ændret i hjernerne på de fostre, hvis mødre havde fået cholinfri kost.

Cholin, der normalt grupperes som et B-vitamin, findes i forskellige typer kød og nødder samt i æg, især i æggeblommen.