Det er tirsdag aften, og du står i køkkenet og er i gang med at lave aftensmad. Dit 15 måneder gamle barn sidder og leger på køkkengulvet. Menuen er en rugbrødsmadder med leverpostej og syltede agurker.
Du er træt efter en lang arbejdsdag, og aftensmåltidet skal bare blive færdigt. Men låget til agurkerne har sat sig fast og er ikke til at få af. Efter flere minutters krig med låget, og et par bandeord senere, overvejer du at smide håndklædet i ringen.
Men i stedet for at give op, skal du blive ved.
Et nyt, amerikansk studie, som er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science, viser, at børn på 15 måneder kan lære, at hårdt arbejde betaler sig, og at børn er mere ihærdige med at løse en hidtil ukendt opgave, som de bliver udsat for, når de først har set en voksen person slide og slæbe med at løse en opgave.
»De lærer ikke bare, at de skal anstrenge sig, men de tager rationelle beslutninger om, hvornår det kan betale sig at kæmpe, på samme måde som voksne gør det. Hvis de ser nogen prøve hårdt og lykkes, så forsøger de mere«, skriver Julia A. Leonard, der er ph.d.-studerende ved det amerikanske universitet MIT, i en mail til Videnskab.dk.
Børn lærer lynhurtigt
Man ved fra tidligere studier, at børn er nogle meget ivrige observatører af den sociale verden. De ser ikke bare passivt på, men er små læringsmaskiner.
Undersøgelser har eksempelvis vist, at børn kan lære nye ord efter at have hørt et ord nogle få gange.
»Men dette er det første studie, der viser, at børn også kan generalisere ud fra enkelte observationer. Børn lærer hurtigt, hvornår de skal engagere sig i noget – hvornår skal de arbejde hårdt for noget«, skriver Julie A. Leonard videre i sin mail.
»De kopierede ikke det, som den voksne person gjorde. Børnene tog skridtet videre. De var mere ihærdige efter at få en lyd ud af et stykke legetøj, de aldrig havde set før. Det var det, vi specielt lagde mærke til.«
Her kan du se, hvordan forskerne snakker med børnene og prøver at løse opgaven. Læs mere i boksen under artiklen. (Video: Julia Anne Leonard)
Ikke overraskende, men vigtigt studie
Dansk forsker mener, at vi ville få det samme resultat, hvis forsøget blev udarbejdet i Danmark.
»Vi føler os ret sikre på, at langt de fleste børn fødes som sociale væsner, der tager ved lære af det, de ser andre gøre. Det er uanset, om det er i USA, Afrika eller herhjemme,« siger Cathriona Cantio, Adjunkt ved Institut for Psykologi, Syddansk Universitet, og psykolog i børne- og ungdomspsykiatrien i Odense.
Hun mener, det er et vigtigt studie, som er svært at udføre. Studiet viser, hvad man har antaget i mange år, men har manglet beviser på, så resultatet kommer ikke som et chok.
»Umiddelbart er der ikke noget, der overrasker mig. Det er noget, man har vidst i flere årtier,« siger Cathriona Cantio.
»Men jeg synes, at det er et godt studie. Det er altid godt at få beviser på noget, som vi går rundt og tror er sandheden. Og det kan være rigtigt svært at lave et forskningsdesign, som kan vise den slags.«
Der er andet i livet end hårdt arbejde
Julia A. Leonard mener, studiet viser, at børn lærer af hårdt arbejde. Den konklusion er Cathriona Cantio dog ikke helt enig med.
»De (forskerne bag studiet, red.) har tendens til at glorificere hårdt arbejde. Det at hårdt arbejde betaler sig, er ikke præcist det, artiklen viser. Helt konkret viser det, at børn lærer af det, voksne gør,« siger Cathriona Cantio.
Hun mener, at børn lærer af det, vi viser dem, og det er dejligt at være vedholdende, og det kan også være positivt i forhold til en fremtidig karriere. Men vores ultimative mål for vores børn bør være, at de trives, og så kan de andre kvaliteter komme i anden række.
»Det er vigtigt at lægge vægt på, at der er rigtigt mange kvaliteter i mennesket, før at det hårdtarbejdende kommer, hvis vi kigger på trivselsværdien. At arbejde hårdt er ikke essensen i livet,« siger Cathriona Cantio, der blandt andet forsker i autisme hos børn.
»Det handler mere om børns relationer til voksne, og at der er voksne omkring børnene til at lære dem og vise dem og fortælle dem, hvordan livet skal leves,« siger hun.
Hjælp forskerne - del dine erfaringer
Forskerne bag undersøgelsen mener da heller ikke, at et enkelt studie skal agere som fundament for børneopdragelse.
Til gengæld er de som videnskabsmænd interesserede i, om forældre generelt mener, at deres børn stræber mere efter at løse en opgave, hvis de har observeret, at forældrene ikke giver op.
»Vi vil meget gerne høre fra folk, om dette er noget, der fungerer ude i den virkelige verden, eller bare er noget, vi fremprovokerer,« opfordrer Julia A. Leonard.
»Vi håber også, at forældre indser, at de ikke behøver at vise deres børn, at alt i verden kommer nemt til dem,« siger hun.