Alzheimer kan være en infektion i hjernen
Kilde:
30 maj 2016

KORT NYT FRA UDLANDET:

Forskere fra Harvard Medical School og Massachusetts General Hospital i USA har foretaget et studie, som peger i retning af en ny og markant anderledes forklaring på, hvorfor der opstår Alzheimers i menneskers hjerner. Det skriver The New York Times.

Undersøgelserne er stadig i de spæde stadier, og der er lang vej endnu, før forskerne kan konkludere på deres arbejde. Men forsøg hvor neuroner har groet i petriskåle, gær, rundorme, fluer og mus har alle peget i samme retning.

Forsøgene tyder på, at når en virus, svamp eller en bakterie trænger ind i hjernen (hvilket bliver lettere, som mennesket ældes), så går hjernens immunforsvar til angreb. Hjernen danner et klistret 'bur' af proteiner, som den fjendtlige mikrobe bliver fanget i. Mikroben bliver fanget, og den dør. Ifølge forskerne kan det være resterne af dette ’bur’, som udvikler sig til Alzheimers.

En af forskerne bag studiet, Robert D. Moir, påpeger, at kroppen i stor stil bruger netop denne metode til at bekæmpe mikrober, men at kroppen er langt bedre til at transportere affaldet væk i resten af kroppen end tilfældet er i hjernen.

Der ligger en masse arbejde forude for forskerne. Man kan nemlig ikke konkludere på baggrund af de indledende studier. Men det arbejde, som er blevet udført indtil nu, får stor opbakning fra forskere, som ikke selv har været involveret i studiet.

»Det her studie er markant anderledes. Det er i den grad innovativt og nyt,« siger professor og neurolog ved Washington University School of Medicine ifølge The New York Times.

Studiet er netop publiceret i tidsskriftet Science Translational Medicine.