Alkoholisme skyldes måske en hjernefejl
Er det en hjernefejl, som gør, at nogle drikker for meget? Forskere mener, at de har fundet en årsag til, at nogle mennesker ikke kan modstå trangen til alkohol. Norsk forsker mener, at fundet kan vise sig at være en vigtig brik i et enormt puslespil.
alkoholisme signalstof serotin enzym hjerne frontallap forsøg trang alkohol afhængighed rus

En forskergruppe har gennem forsøg med rotter fundet ud af, at trangen til alkohol måske styres af en mangel på PRDM2-enzymet i hjernens frontallap. (Foto: Shutterstock)

Du har været til et møde midt på dagen og er på vej tilbage til arbejdet. På vejen går du forbi flere fortovscaféer, hvor mange mennesker sidder og drikker øl og vin.

Vejret er godt, og du tænker måske: »Det ville vel nok være dejligt med et glas.«

De fleste af os kan godt gå forbi og tænke: »Det ville have været dejligt, men jeg skal jo tilbage på arbejdet, så jeg kan ikke drikke nu.«

Det kan en alkoholiker ikke.

Han eller hun tænker: »Det er jo varmt, og jeg er tørstig. Jeg tager mig lige et glas.«

Men hvorfor er det sådan, at nogle mennesker ikke kan styre sig?

LÆS OGSÅ: Hvad er mest usundt: stoffer, alkohol eller cigaretter?

Lod rotter blive berusede

Forskere har længe haft en mistanke om, at alkoholikere har en skade i hjernens frontallap, som styrer impulskontrollen.

De bagvedliggende biologiske mekanismer har derimod været uklare.

Nu har en forskergruppe ved Linköpings Universitet i Sverige i samarbejde med amerikanske forskere gennem forsøg med rotter fundet ud af, at det drejer om en mangel på et enzym i hjernens frontallap.

Enzymet, som kaldes PRDM2, styrer aktiviteten i de gener, der er nødvendige for at sende effektive signaler fra celler, som skal stoppe impulsiviteten.

Da forskerne lod rotterne drikke alkohol regelmæssigt, viste det sig, at enzymet blev sat ud af funktion, og at rotternes impulskontrol helt forsvandt. Da forskerne satte enzymet ud af funktion blandt de forsøgsdyr, som ikke havde fået lejlighed til at drikke alkohol, viste det sig, at også disse mistede impulskontrollen.