Alkohol kan virke som antidepressiver
Kilde:
29 september 2016

Et par glas vin, øl eller drinks kan få personer med klinisk depression til at blive gladere. Alkohol producerer nemlig de samme neurale og molekylære ændringer som antidepressiv medicin, viser et nyt studie. Det skriver sciencedaily.com.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Nature Communications.

»På grund af den store sammenhæng mellem svær depression og alkoholisme, findes den bredt anerkendte hypotese om, at depressive personer kan benytte alkohol som middel til at behandle deres depression,« siger hovedforfatter af studiet og professor på Wake Forest Baptist Medical Center i USA Kimberly Raab-Graham ifølge sciencedaily.com.

»Vi har nu biokemisk og adfærdsmæssig data til at støtte op om denne hypotese,« siger hun.

Forskerne udførte forsøget på mus. De fandt ud af, at en enkelt dosis af et berusende niveau af alkohol, som har vist sig at blokere NMDA-receptorer (proteiner associeret med indlæring og hukommelse), arbejdede sammen med det autisme-relaterede protein FMRP.

Sammen omdannede alkohollen og proteinet en syre kaldet GABA fra en hæmmer til en stimulator af neural aktivitet.

Disse biokemiske ændringer resulterede i ikke-depressiv adfærd de følgende 24 timer. Dermed viste eksperimentet, at en mildt berusende grad af alkohol virkede på samme måde i musene, som antidepressiv medicin ville gøre.

Den ikke-depressive adfærd observeret i musene kan sammenlignes med den ikke-depressive adfærd, der er observeret i mennesker.

Studiets resultater foreslår dog ikke, at alkohol kan betragtes som en effektiv behandling mod depression.

»Der er en helt klar fare i at selv-medicinere med alkohol. Der er en meget fin grænse mellem alkohol som værende behjælpelig og skadelig, og på et tidspunkt vil gentaget indtag af alkohol som selv-medicinering blive til afhængighed,« siger Kimberly Raab-Graham ifølge sciencedaily.com.